Man behøver ikke stå lenge langs veien for å finne sjåfører som bryter med mobiltelefon-reglene. Yrkessjåfører og privatbilister suser stadig forbi med telefonen i hånda eller klemt mellom skuldra. Dette gjenspeiles også i utallige meldinger fra Midtre Hålogaland politidistrikt. Jevnlig viderebringer vi nyheter om at bilførere er ilagt forelegg for håndholdt mobil mens de kjører.

En stikkprøve NRK gjorde i Telemark denne uka viste dessuten at syv av 14 bussjåfører NRK reiste med, tuklet med telefonen sin under ruta.

At håndholdt telefon er med på å ta bort fokus fra det man driver med, er hevet over en hver tvil. Reaksjonesevnen og fleksibiliteten reduseres så lenge den ene hånda er opptatt med å holde telefonen. Og det er kun når man snakker. Legger man til lesing og svaring av SMS, forsterkes faremomentene betydelig.

Dagens regelverk tilsier at om man blir tatt, vanker det 1.300 kroner i forelegg. Politiet har mulighet til å anmelde om forholdet er ekstra graverende. Et slikt tilfelle kan være at de kommer over eksempelvis en bussjåfør med fullasta buss på glatt føre. Da kan altså politiet anmelde.

Trygg Trafikk har på sin side tatt til orde for både høyere sats og prikkbelastning. Det skal altså svi mer å bli tatt med telefonen i hånda, og det skal ha mer langvarige konsekvenser enn bare å betale en liten avlat til Staten.

I dagens teknologiske samfunn er håndholdt mobiltelefon fullstendig unødvendig. Selv de aller billigste telefonen, de som ikke er såkalt smarte, har mulighet for trådløse duppeditter som sjåførene kan ha i øret. De færreste av oss er dessuten så travle at de – bokstavelig talt på død og liv – må svare meldinger mens de kjører. De som har det så hektisk har oftest egne sjåfører.

Forslaget til Trygg Trafikk er i så måte godt og bør støttes. Når vi blir tatt for å kjøre for fort eller med promille blir vi straffet, både etter hvor fort vi har kjørt og hvor vi kjørte. Slik bør det være også i andre deler av veitrafikkloven. Og yrkessjåførene bør gå foran med gode eksempler. Enten man kjører en fullastet buss, et tungt vogntog eller ei distriktsdrosje er man forbilder - og har et ekstra ansvar som trafikant.