Dyrt ved pumpene

dyrere: Budsjettrundene i Stortinget før jul endte med en avgiftsøkning på 34 øre for bensin og 55 øre for diesel.Foto: RONALD JOHANSEN

Fører drivstoffstriden til registrerbare kutt i klimagassutslippene? Eller er det symbolpolitikk?

Mange bilister ser nok uvante tall ved årets første drivstoffylling. Stasjonskjedene bekrefter da også at det nå er ”all time high”. Bensin- og dieselprisen aldri vært høyere her i landet, og forklaringen er vel kjent. De langtrukne budsjettrundene i Stortinget før jul endte med en avgiftsøkning på 34 øre for bensin og 55 øre for diesel. Økningen vil merkes også når pumpeprisen varierer på visse ukedager – og med lokal priskonkurranse hvor alle ender med samme beløp. En annen godt varslet nyhet ved årsskiftet går ut på at det kan bli forsinkelser med å gjennomføre et annet budsjettgrep, 10 prosent kutt i bompengesatsene.

Opposisjonspartiene sparer ikke på kruttet, og det er finansminister Siv Jensens parti som må ta støyten. Geir Pollestad (Sp) kritiserer Frp og regjeringen for å skru opp avgiftene mens bilistene må vente på de lovede lettelsene. Aps finanspolitiske talsperson, Marianne Marthinsen, mener Frp har lurt sine velgere og at hele bilpakken viser at regjeringstaburetter er blitt viktigere for Frp enn å holde valgløftene overfor bilistene. Å minne om Siv Jensens tordentaler mot økt bensinavgift under den rødgrønne regjeringen, er selvsagt et effektfullt poeng i den forbindelse.

Likeså kan det stadig være et poeng å minne om Frps læringsprosess som regjeringsparti, der partiet måtte innse at bompengeinntekter som i fjor nærmet seg 10 milliarder kroner ikke lar seg trylle ut av budsjettet.

Solberg-regjeringens totale bilpakke gir imidlertid lettelser på over 900 millioner kroner – i tråd med et prinsipp som politikerne for første gang sluttet seg til for over 40 år siden: Rimeligere å eie, men dyrere å bruke bil. Etter all politisk støy får to forhold avgjøre om den nye bilpakken virker etter forutsetningene. Har man unngått reelle skjevheter overfor distriktene, eller får Sp rett? Og fører økningene til registrerbare kutt i klimagassutslippene, eller resulterte drivstoffstriden i ren symbolpolitikk?

Mer å lese på ht.no:

Fører drivstoffstriden til registrerbare kutt i klimagassutslippene? Eller er det symbolpolitikk?

Leses nå:
Nyheter

Lederen:

Nå må Telenor ta samfunnsansvar

Telenor må tilføre Harstad andre oppgaver for å berge 86 sårt tiltrengte arbeidsplasser. Først da kan telegiganten bevise at samfunnsansvaret tas på alvor.

Lederen:

Maktkamp med skylappene på

Utfallet tegner til å bli stygt.

Leder:

Regjering på ustødig fundament

Norsk politikk er brakt ut i en situasjon med betydelig mer uforutsigbarhet og «fra sak til sak»-politikk.

Leder:

Ap med asylvarsel

Også regjeringspartiene bør være åpne for å se på kriteriene for å sende hjem 18-åringer til krigsherjede land.

Leder:

Finn en løsning

Deler av venstresiden vil se Stortingets åpning i oktober som startskuddet for en permanent regjeringsjakt. Det kan ikke landet være tjent med.

Historisk prestasjon

Aleksander Instanes Markussen har blitt historisk på Kanebogen miniatyrskytebane.

Utenlandsk proffspiller i konflikt med Medkila:

– Blokkerer muligheter for overgang

Kvæfjord tilbake i terminlista med eget stevne etter tre års pause:

Kriget seg til superpers

Det var krig i bassenget da Lotta Tötterman (13) satte ny pers med ti sekunder under Kvæfjordstevnet på Borkenes.