Dyrt ved pumpene

dyrere: Budsjettrundene i Stortinget før jul endte med en avgiftsøkning på 34 øre for bensin og 55 øre for diesel. Foto: RONALD JOHANSEN

Fører drivstoffstriden til registrerbare kutt i klimagassutslippene? Eller er det symbolpolitikk?

 

Mange bilister ser nok uvante tall ved årets første drivstoffylling. Stasjonskjedene bekrefter da også at det nå er ”all time high”. Bensin- og dieselprisen aldri vært høyere her i landet, og forklaringen er vel kjent. De langtrukne budsjettrundene i Stortinget før jul endte med en avgiftsøkning på 34 øre for bensin og 55 øre for diesel. Økningen vil merkes også når pumpeprisen varierer på visse ukedager – og med lokal priskonkurranse hvor alle ender med samme beløp. En annen godt varslet nyhet ved årsskiftet går ut på at det kan bli forsinkelser med å gjennomføre et annet budsjettgrep, 10 prosent kutt i bompengesatsene.

Opposisjonspartiene sparer ikke på kruttet, og det er finansminister Siv Jensens parti som må ta støyten. Geir Pollestad (Sp) kritiserer Frp og regjeringen for å skru opp avgiftene mens bilistene må vente på de lovede lettelsene. Aps finanspolitiske talsperson, Marianne Marthinsen, mener Frp har lurt sine velgere og at hele bilpakken viser at regjeringstaburetter er blitt viktigere for Frp enn å holde valgløftene overfor bilistene. Å minne om Siv Jensens tordentaler mot økt bensinavgift under den rødgrønne regjeringen, er selvsagt et effektfullt poeng i den forbindelse.

Likeså kan det stadig være et poeng å minne om Frps læringsprosess som regjeringsparti, der partiet måtte innse at bompengeinntekter som i fjor nærmet seg 10 milliarder kroner ikke lar seg trylle ut av budsjettet.

Solberg-regjeringens totale bilpakke gir imidlertid lettelser på over 900 millioner kroner – i tråd med et prinsipp som politikerne for første gang sluttet seg til for over 40 år siden: Rimeligere å eie, men dyrere å bruke bil. Etter all politisk støy får to forhold avgjøre om den nye bilpakken virker etter forutsetningene. Har man unngått reelle skjevheter overfor distriktene, eller får Sp rett? Og fører økningene til registrerbare kutt i klimagassutslippene, eller resulterte drivstoffstriden i ren symbolpolitikk?

Mer å lese på ht.no:

 
Ht.no oppfordrer sine leserne til debatt! Vi bruker Facebook-kontoer som grunnlag for debatten. Vi har ytringsfrihet, men ingen ytringsplikt. Trakassering, trusler eller hatske meldinger blir fjernet. Det samme gjelder svært usaklige innlegg. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som ikke overholder våre retningslinjer i kommentarfeltet.
Forøvrig oppfordrer vi til en saklig og respektfull tone i debatten.

Fører drivstoffstriden til registrerbare kutt i klimagassutslippene? Eller er det symbolpolitikk?

Leses nå:
Nyheter

Vill vekst i avgifter

Avgiftene tar i mindre grad hensyn til folks betalingsevne.

Dagens leder:

Om å ta ansvar

Dagens tredeling av Nord-Norge har en viss logikk, men det er likevel håpløst at Hålogaland er delt i to.

Dagens leder:

Bedre merking er et nødvendig tiltak

Det er legitimt å stille seg spørrende til hvorvidt merkingen har vært god nok.

Går Sp i næringen

Slikt blir det neppe mange flere stemmer av ute i småkommuner i harstadregionen.

Kan ikke fortsette

Å ansette flere folk for å løse oppgaver i det offentlige, er et enkelt virkemiddel å gripe til.

– Det er vemodig å ha kjørt sin siste tur

Andreas Berg har gjort sin siste tur for Tine og Markussen Transport.

Marianne Bremnes om regionreformen:

– Vi vil ikke til Bodø

Reagerer på nytt forslag.

I morgen kan du gjøre byen tryggere uten å få straff

Snart kan du levere inn ditt ulovlige våpen uten straffeansvar.

Kolonnekjøring på Bjørnfjell

En lang rekke vogntog og personbiler venter på å komme over fjellet. Kø i begge kjørefelt.

Ja, jeg er en landkrabbe

Harstad Tidendes redaktør svarer kunstner Geir Samuelsen.

- Man ser mye rart i rundkjøringene

Slik skal du ikke gjøre, sier yrkessjåføren.

Rørt over barnebarnets VM-sølv

På Trondenes ble det felt noen tårer hos ekteparet Lorentzen da barnebarnet Håvard tok Norges første medalje i et sprint-VM på 20 år.

Jus-studenter på saksinnsamling

Hvert år får de inn rundt 2.000 saker fra Nord-Norge. Slik kan de hjelpe deg.

Coop var vinneren i 2016

Utskjelt kjede økte minst.

Vil ha statue i havna:

Se så mange "Stjernefangere"

Kunstner Bjørg Thorhallsdottir står bak en av dem, og synes Geir Samuelsens «Stjernefangeren» er en glimrende idé.

Skole over grensene

Base omkring i snyen? Herje med båter og seilbrett? Reise rundt i Europa og bli kjent med andre ungdommer? Bli en ræser i språk? Det er videregående skole, det, og i onsdag går fristen ut.

Dagens leder:

Vill vekst i avgifter

Avgiftene tar i mindre grad hensyn til folks betalingsevne.

Sol og perfekt utevær

Enten du har vinterferie eller ikke, er det ingen grunn til å sitte inne denne uka.

– Drap er opprivende for en by

Politistasjonsjef Morten Hole forteller om etterforskningen fram til nå, og hva som venter.

Led nederlag hos fotballforbundet

Lokale klubber protesterte mot egen fotballkrets. De får ikke gehør av fotballforbundets ankeutvalg, som erkjenner begrenset kompetanse på saksområdet.

Venter på obduksjonsrapporten

Kripos er ferdig på åstedet, men politiet holder huset avsperret inntil videre.

Reiste til Etiopia i helga:

Venter sterke inntrykk

Fire elever fra Heggen videregående skole skal besøke sykehus og barnehjem i Etiopia med Children Burn Care.