De ligger i et rikt antall i skuffer og skap. Men hva hjelper det?

I går ble den nasjonale Refleksdagen markert over det ganske land, og en kjøretur i harstadområdet forteller med all tydelighet at det er behov for en godt synlig holdnings- og informasjonskampanje. Bare unntaksvis så vi fotgjengere utstyrt med refleks, og resultatet av vår uhøytidelige undersøkelse viser at Harstad kommer vesentlig dårligere ut enn landsgjennomsnittet - som også er begredelig lesning: Kun 1 av 4 bruker refleks i by og tettbygde strøk.

En artikkel i denne avis må være obligatorisk lesning når høstmørket senker seg over by og land. Bedre kan det ikke illustreres at en liten refleksbrikke kan være forskjellen mellom liv og død. Når vi vet at 20-25 fotgjengere dør i trafikken hvert år, at 40 prosent av alle fotgjengerulykker skjer i mørket og at refleks reduserer denne risikoen med 85 prosent, skal det ikke være noe å lure på. Her er det bare utstyre ytterjakkene med én eller flere av refleksene som garantert finnes i husstanden.

I forbindelse med årets refleksaksjon fikk Evenskjer mottak for mindreårige besøk av Statens vegvesen. Dette er fornuftig i et område der dårlig belysning, i kombinasjon med uvitenhet, kan få katastrofale følger for såvel fotgjenger som bilist. Vi som har bodd her nord i årevis, kan imidlertid ikke påberope oss den samme uvitenheten. Her er det utelukkende snakk om holdninger og sunn fornuft. I så måte er det intet mindre enn oppsiktsvekkende at 8 av 10 i en undersøkelse sa seg enig i at det burde innføres et lovfestet påbud om å bruke refleksbrikke - og omtrent like mange hadde valgt å la refleksen bli liggende i kommodeskuffen i entreen.

For en tid tilbake tok Trygg Trafikk til orde for å innføre en prøveordning med reflekspåbud. Dette etter samme modell som i Finland, der man kan vise til at halvparten av innbyggerne nå bruker refleks.

Initiativet har forståelig nok møtt skepsis. Ikke minst fra politiet som verken har ressurser, eller vil komme til å prioritere denne typen saker. Det synes dessuten noe halvhjertet når Trygg Trafikk i neste setning uttaler at brudd på påbudet ikke skal straffes eller bøtelegges.

Et påbud er ikke veien å gå. I stedet er det på tide å slå et slag for det personlige ansvaret.