Beredskapen på alle plan synes å ha fungert godt ved helikopterulykken på Sotra. Og for pårørende, kolleger og andre direkte berørte er det forhåpentlig til trøst at en hel nasjon føler med dem i sorgen. Kronprinsparet og statsministeren besøkte pårørendesenteret i Bergen i helgen. Nå får vi sette vår lit til at alle steiner snus i det arbeidet som er i full gang med å kartlegge ulykkesårsaken. Virksomheten på norsk sokkel anses å ha en sikkerhet på internasjonalt toppnivå. Å vedlikeholde en slik posisjon over lang tid kan imidlertid være vel så krevende som å arbeide seg opp fra en hverdag preget av uregelmessigheter.

På 1970-tallet var det villvesttilstander i en helikoptertrafikk som skulle holde tritt med utbyggingen ute på Nordsjø-installasjonene. Etter hvert kom trafikken inn under samme kontrolltjeneste som øvrig luftfart. De mye omtalte marginene knytter seg imidlertid ikke bare til vær, vind og menneskelige faktorer, men like mye til teknologien. På norsk sektor ligger den siste store ulykken nå 19 år tilbake i tid. Britisk sokkel har en atskillig dystrere statistikk i så måte. Der har den aktuelle helikoptertypen – Super Puma, som igjen er satt på bakken – vært involvert i fem ulykker på fire år.

Lederen i fagforbundet Safe, Hilde-Marit Rysst, sier at oljearbeiderne lenge har fryktet en ny ulykke også her til lands. Forbundet skal ha mottatt flere bekymringsmeldinger som særlig gjaldt endrede intervaller på vedlikeholdet, mens fagfolk har uttrykt skepsis til tekniske løsninger som er innført. At ulykken som kostet 13 mennesker livet skyldes teknisk svikt, synes vel å være hevet over tvil. Men når det gjelder årsakssammenhenger og omstendigheter, får konklusjonene vente.

Nå får politiet, Havarikommisjonen, Luftfartstilsynet og andre instanser bruke nødvendig tid på et arbeid hvor selvsagt også observasjoner og synspunkter fra Nordsjø-ansatte vil være viktige momenter. Her er det solide rutiner som følges, og at disse myndighetsorganene nyter høy tillit i alle miljøer, er en styrke. Det må forventes at granskningsrapporten vil gi noen holdepunkter også i de spørsmål som melder seg ubedt, om hvorvidt effektiviseringer og nedskjæringer i en presset bransje har påvirket sikkerheten.