I morgen skal kommunestyret i Harstad ta stilling til hvilken trafikkløsning som skal legges til grunn for det videre arbeidet med sentrumsplanen. Spørsmålet vi med rette må stille, er hvorvidt våre folkevalgte har god nok kunnskap om fordeler, muligheter og begrensninger med de ulike alternativene? Vi frykter svaret er nei.

Saksgrunnlaget må sies å være i tynneste laget når vi vet at valg av løsning vil legge føringer for fremtiden til Harstad sentrum. I så måte kan man også innvende at de ulike løsningene etterlater like mange spørsmål som svar. Hvis man for eksempel går for såkalte Alternativ 0, som i praksis er dagens løsning; hvordan ser man da for seg å utnytte arealet ved Torvet og rutebilstasjonen? Og hvis man går for en vegløsning over Torvet, et alternativ som ble vedtatt i kommunestyret, men som senere ble opphevet; Hvordan ser man dette for seg i et mer helhetlig bilde? Dette er tanker som må tenkes, diskuteres og aller helst visualiseres før man stormer til og velger en løsning.

Kommuneadministrasjonen er ferdigtenkt. Dagens løsning er den beste trafikkløsningen i årene som kommer, lyder konklusjonen. Begrunnelsen for dette ligger i er en supplerende utredning av ny dato. Her går det fram at en veiløsning rett over Torvet kan være delvis i strid med målet om at riksveien i minst mulig grad skal legge begrensninger for utvikling av sentrumskjernen.

Vi noterer oss ordbruk som ”kan være”, og vi stiller oss spørrende til kvalitetssikringen.

Varaordfører Maria Serafia Fjellstad er ærlig og sier hun føler saken er kastet på politikerne, og at den hadde hatt godt av litt mer debatt i forkant. Det har hun rett i, ikke minst fordi det i rådmannens forslag skinner klart igjennom at kroner og øre tillegges mye vekt. Det skal det også gjøre, og det er en vesentlig del av rådmannens jobb. Men samtidig skal man vokte seg vel for at det i for stor grad får styre utviklingen av en by hvor vi skal leve og virke i uoverskuelig fremtid.

Sentrumsplanen er allerede utsatt én gang, og det er til å forstå at kommuneadministrasjonen er under press. Et press som ikke blir mindre av at Harstadregionens Næringsforening ber om fortgang i planarbeidet.

I forkant av torsdagens kommunestyremøte er det imidlertid grunn til å minne om at hastverk meget godt kan være lastverk.