Noen få fikk komme til, hvorav noen med saker som var viktige nok men noe utenom kveldens tema. Selv om den innledende presentasjon var god, hvorfor var det ikke et sluttpanel med representanter for alle de som har vært med å utarbeide både Harstad-pakken, sentrumsutvikling/løsning og havneplanen og med rikelig tid til debatt og spørsmål? Da kunne vi kanskje f.eks. fått avklaring/svar på spørsmål som:

  1. Hvorfor skal tunellen komme ut på Sama og ikke Blåbærhaugen-området med tanke på bedre vei til nytt industriområde ved Åsegarden?

  2. Hva er brukernes reaksjon på havneplanen hvor deler av skipstrafikken i fremtiden må ligge på tvers av de verste værforhold som kan oppstå, riktignok ikke så ofte men dog?

  3. Hva er ei miljøgate, hva skal være der og hva skal den brukes til? Er det bare en PR-gimmick?

Som man roper i skogen skal man få svar. Når man spør busselskapet hvordan det blir for dem å kjøre gjennom ei slik gate så svarer de selvsagt og riktig nok at det blir veldig bra. Men det samme svaret vil man få også fra både tungtransport, varetransport og private. Men spør man akkurat de samme parter om hvordan det vil være å kjøre Fjordgata og Verftsgata blir nok svaret entydig: håpløs løsning.

Kanskje HT kunne lage en spørreundersøkelse om akkurat dette forholdet?

Da vil byens befolkning virkelig få anledning ti å si sin mening. Selv om tunnellen vil avlaste trafikken i sentrum i betydelig grad må en allikevel påregne at sentrumstrafikken igjen vil ta seg opp i takt med befolkningsvekst etc og planlegge for det.

Den foreslåtte trafikkomlegging via Fjordgata og Verftsgata vil så absolutt ikke ta slike hensyn. Det er den værst tenkelige både trafikkmessig og miljømessig, noe som jo bør være et viktig moment. For å tilfredstille både miljømessige og trafikkmessige krav må trafikken få kortest mulig opphold i sentrum med minst mulige hindringer.

Det kan løses ved at trafikken fortsetter Strandgata forbi Grand til torvet og Hans Egedes gate videre og inn i Storgata mellom kasernen og Fretex. Da unngår man også den håpløse reguleringen nedenfor Grand og alle de håpløse og unødvendige 90 grader svingene med alle dens hindringer. Den lille delen man da tar fra torvet kan mer enn gjenvinnes med at gaten fra Parabolflua til torvet innlemmes i torvet. Dersom det ikke kan gjennomføres, så har havnestyret en god og spennende totalplan dersom reguleringen nedenfor Grand blir vesentlig forbedret.

Det ble sagt at byens befolkning må merke endringer. Men da må totaliteten bli til det bedre og absolutt ikke Fjordgata/Verftsgata forslaget. Det har også påkalt undring hos mange hvordan administrasjonen kan bruke sansynligvis et stort beløp på utarbeidelse av egen havneplan når kommunen har sitt eget fagorgan, havnestyret, som har utarbeidet på mange områder en god totalplan.

Havnestyrets totalløsning er så avgjort det beste utgangspunket for en god utvikling. Her ligger det også til rette for en spørreundersøkelse.