LESERINNLEGG:

I forbindelse med utbygging av AMFI Kanebogen og omlegging av Skilleveien ble det protestert på at veien skulle legges mellom nye AMFI og eksisterende bebyggelse. Når ikke protesten ble tatt til følge, ble det tatt opp om lysregulert overgang. Dette ble heller ikke tatt til følge, ei heller opphøyde fotgjengeroverganger.

I notat av 13.03.13 vedrørende omlegging av Skilleveien er det foretatt trafikktelling / vurdering med følgende resultat «Tellingen indikerer en trafikk på ca 4230 kjøretøyer/døgn på Skilleveien v/sentret. Trafikk til og fra 60 boliger, møbelbutikk og tannklinikk anslås til å minst være 500 kjøretøyer/døgn. Kjøpesentret alene forårsaker derved ca 3730 kjøretøyer/døgn».

På dette tidspunkt skulle disse ca 3730 kjøretøyer kanaliseres direkte inn i parkeringshus eller gjennom dette og ikke passere mellom kjøpesenter og boliger. Her skulle trafikken bli ca 500 kjøretøyer/døgn.

I vedlegg til formannskapsak av 26,09,2017 konkluderer Statens Vegvesen med at det ikke er grunnlag for lysregulering. I følge håndbok N303 skal det passere 5000 kjøretøyer/døgn før det er grunnlag for lysregulering.

I samme vedlegg er det oppgitt at det passere 2400 kjøretøyer/døgn.

Når vi i dag vet at ca 90 % av disse kjøretøyer passerer mellom kl 10.00 og kl 19.00 gir dette en trafikktetthet på ca 240 kjøretøyer i snitt pr time.

Som Statens Vegvesen korrekt har registrert er det personer med betydelige bevegelseshemninger som bor i nærområdet og er brukere av overgangene/gangfeltene.

Universell utforming skal gi trygg passering for alle, også for de forannevnte. Derfor er lysregulert og oppbygd overgang en forutsetning for et trygt besøk på kjøpesentret.

Alternativ til lysregulering er, at all trafikk til parkering ved senteret kanaliseres gjennom parkeringshuset, både til parkering i parkeringshuset og utenfor. Denne løsning ville være i samsvar med de forutsetninger som ble presentert ved anleggsstart.

Når vi også vet at det vil bli utbygging av boliger sør for AMFI vil trafikktettheten øke. Dette må også tas med i beregningen.

Etter vårt syn og forståelse av situasjonen er det urimelig og en ansvarsfraskrivelse å legge avgjørelsen til Vegdirektoratet. Det var et politisk vedtak i reguleringsprosessen å legge Skilleveien slik den er i dag. Man kan derfor ikke sitte og toe sine hender og si at ingenting kan gjøres, fordi vegvesenet ikke klassifiserer trafikkgrunnlaget til å være tilstrekkelig.

Enten trafikklys og opphøyde overganger, eller kanaliser all parkeringstrafikk for senteret gjennom senterets parkeringshus.