– Det selges gode rundstykker i butikkene, og jeg har ofte kjøpt noen med hjem til kaffen. Den første dagen smaker de fortreffelig. Men jeg forstår ikke hvorfor rundstykkene blir så seige dagen etter de er kjøpt. Hva i all verden er det bakerne har i rundstykkene som gjør dem så seige? Har man protese så risikerer man å svelge også den i forsøket på å fortære rundstykkene, sier en erfaren husmor.

Hvem er de?

Bildet viser to personer som er ivrig opptatt med å ta imot meldinger fra London under krigen. Visstnok skreiv de meldingene av og distribuerte dem blant folk i Harstad. Mitt spørsmål er: Hvem er disse to personene, og når, dvs. hvilket av krigsåra, var det at de dreiv med dette? For opplysninger, kontakt tlf. 48469572, melder Andreas Olsen til Byrunden.

Tømmer havet for fisk

– Det er skremmende å se dokumentarer på TV om store fabrikkskip som tømmer havet for fisk. Jeg så her om dagen en dokumentar om noen store fabrikkskip som hadde tømt havet utenfor Irland og Skottland. Jeg regner med at disse skipene når er på vei nordover mot Island og norskekysten. Håper at Norge og andre nasjoner tar opp kampen mot denne rovdriften på fisken i havet, sier Kyrre i Harstadbotn.

Rådhus i Medkila er for drøyt

– Jeg leser med interesse på innspill om hvor Harstad kan få lokaler til rådhus. Jeg synes forslaget om å flytte til Medkila blir for drøyt. Jeg bor i sentrum og synes at Harstad kommune skal være etablert med eget hovedhus i sentrum. Hvorfor kjøper de ikke nabobygget som Sverre Pedersen i sin tid eide, undrer kvinnen.

For mye smør i baksten?

– Jeg leser Byrunden hver dag. Her forleden var det en leser som reagerte på at kjøpte rundstykker blir seige etter dagen etter at de er kjøpt. Jeg reagerer også på at rundstykkene blir svært seige. En kan undre seg over hva disse rundstykkene er laget av. Er det for mye smør i baksten, undrer en mann fra Harstadbotn.

Bruk Sama sykehjem

– Jeg synes det er forunderlig at alle andre enn politikerne i Harstad har sett at pasienter står lenge i kø før de får langtidsplass. Mitt klare råd er å ta i bruk Sama sykehjem, sier Eva Olsen.

Hun viser til at det gikk veldig fort å omgjøre sykehjemmet til mottak for asylsøkere for en tid siden.

– Da bør det gå raskt å skaffe de gamle en trygg omsorgsplass. Men ikke alt kan løses i lange møter med gode smørbrød. Her må det gjøres en jobb, sier hun.

Olsen registrerte at det i formannskapet ble opplyst at køa til langtidsplass ble redusert fra 19 til ni personer i løpet av et par uker.

– Hvis man legger nok mange på dobbeltrom – eller i køyesenger – så er køa borte i en fei, sier en opprørt Eva Olsen.

Anna mangler penger

– Anna Rogde sliter økonomisk, og mangler penger til vedlikehold og drift. Situasjonen er prekær for Harstads stolthet, så prekær at det kan føre til at den ikke får seile. Ho Anna er heller ikke prioritert av Riksantikvaren, som i 6 år har avslått søknad om ekstratilskudd til nødvendig vedlikehold.

– Ho Anna er kanskje den viktigste av våre kysthistoriske kulturskatter i Harstad og regionen. Den eneste i sitt slag - verdens eldste seilende skonnert, og en god ambassadør for Harstad. Nå er det på tide at næringsliv og kommunen trør til for å hjelpe ho Anna, slik at drift og nødvendig vedlikehold blir gjort i henhold til forskrifter og sikkerhet. Det vil være en skam om ho Anna blir lagt i «opplag», skriver Alf Fagerheim.

Oppførsel i trafikken

– Oppførselen i trafikken i Harstad kan være mangel på forståelse av skilting, eller mangelfull skilting. Kanskje opplæringen er mangelfull eller at opplæringen er gammel.

Alle eksemplene er til å skape uønskede situasjoner.

Situasjonene som kan nevnes er:

– Biler står parkert i rundkjøringen ved Havnepavliongen mens sjåføren er inne og spiser.

– I rundkjøringen nedenfor tunnelinslaget på Seljestad opplever man at bilen i yttersving ikke holder plassen, men kutter svingen.

– Jeg regner med at kaoset blir komplett når tunellen er ferdig og alle skal i høyre fil for å kjøre i tunellen, for da blir det andre skilt å forholde seg til. I den sener tid har vi hatt «snillversjonen» av parkeringshus i Sjøkanten senter. Her greier flere å kjøre mot kjøreretningen, for kanskje å komme fortest til ledig plass.

Forleden greide en sjåfør å parkere i «gaten» i parkeringshuset i Amfi Kanebogen senter i vel 20 minutter. Forklaringen var at hun skulle bare levere noe. Det ble kaos.

Hvorfor kjørte det inn flere biler i venstre løp, mot innkjøring forbudt. Kan de ikke skiltingen? Eller er fargen feil på skiltet.

På Borkenes ovenfor Bygdeveien er det 30 km soner med parkering forbudt. Det er det ikke alle som har fått med seg. Selv i busslommer parkeres det hele dagen, skriver Alf-Eirik Hundstad fra Borkenes.