LESERINNLEGG:

Dette er de to spørsmålene som går igjen fra våre trafikanter.

Spørsmålene gis det svar på når du kontakter bompengeselskapenes respektive kundeservice enten via nettsiden, MIN SIDE eller kundeservicetelefon.

Vi vil her prøve å gi noen svar, men først noen avklaringer.

Det er Troms Bompengeselskap AS som har forvaltningsansvaret av bompengeandelen i prosjektet - Harstadpakken.

Dette er regulert i en bompengeavtale mellom Troms Bompengeselskap AS og Statens Vegvesen (SVV).  Selskapet skal med forskuddsbetalte bompenger, låneopptak og etterskuddsinnkrevde bompenger betale til SVV den andel som i henhold til Stortingsvedtak skal være byggeprosjektets bompengeandel.

Dette er en forholdsvis rimelig bypakke sammenlignet med andre bypakker og har prisvarianter, som timespasseringer og maksimumspasseringer pr måned. Rabattene forutsetter da at trafikanten har brikke.

Troms Bompengeselskap AS er ikke brikkeutsteder:

En annen nyanse for Harstadpakken er at Troms Bompengeselskap AS ikke skal være brikkeutsteder.

Dette i henhold til SVV sitt regionskontor.  Grunnen er at det fra politisk sentralt og Vegdirektoratet er ønske om at det skal være færre brikkeutstedere for framtiden.  Fordi Hålogalandsbrua AS er det geografisk nærmeste selskapet er det naturlig at brikkeavtaler inngås med dem. Men det står fritt å velge hvilke selskap man bestiller brikker hos.

Avtaler

Troms Bompengeselskap AS og Hålogalandsbrua AS har inngått avtaler med hver sin driftsselskap.

Dette medfører at trafikanter som har brikkeavtale Hålogalandsbrua AS får faktura fra Hålogalandsbrua AS ved BT Signaal mens trafikanter uten avtale får faktura fra Troms Bompengeselskap AS ved Systemdrift. Dette er selskap som vi benevner som driftsselskap. Servicekontorenes kan kontaktes på henholdsvist BT signal : 815 68 040 og Systemdrift : 815 11 208. Disse driftsselskapene forvalter innkreving for oss, og opplysningene får de via AutoPASS som er et norsk system for elektronisk registering av bompasseringer.

Systemet, som eies av SVV, bruker elektroniske radiosendere og -mottakere.

Vi merker oss at trafikanter som ikke er fornøyde eller har spørsmål i forhold til deres avtale henvender seg til ulike aktører.

Vil derfor presisere at henvendelser som gjelder brikken, passeringer eller faktura skal rettes til servicekontoret til det selskapet du har avtale med. Har du for eksempel tegnet avtale med Hålogalandsbrua AS finner du opplysninger som e-postadresse og telefonnummer på www.haalogalandsbrua.no og mange ganger får du svar ved å gå inn på MIN SIDE.

Harstadpakken

Harstadpakkens Facebook (FB) eies av SVV som er utbygger og ikke av bompengeselskapene.

Det er ikke der spørsmål om signal ved bommene og faktura skal rettes. Vi vil oppfordre alle om å bruke egen link MIN SIDE, servicetelefon eller e-post til det selskapet dere har avtale med.  Vi og våre driftsselskap har en policy om å ikke saksbehandle eller svare enkeltpersoner via Harstad pakkens FB.

Vi har forståelse for at det kan være mye nytt og bli mange spørsmål.

Det er ikke uvanlig at i nye prosjekt der AutoPass er nytt for befolkningen i området at det er pågang og reaksjoner ved de første fakturautsendelsene.

Vi har vært inne på Harstadpakken (SVV) sin FB side for å se litt hva folk skriver der og ser at de som skriver på FB ikke er representativt for de fleste kundehenvendelsene våre kundeservicekontor får. Vi har fått tilbakemelding om at de fleste som henvender seg er hyggelige og trenger bare litt veiledning om AutoPASSavtalen..

Faktura

Med bakgrunn i henvendelser vi har fått kan det være greit å minne om at den perioden som står oppført på faktura er perioden passeringene er belastet avtalen, og ikke når de er foretatt i bomstasjonen.

Det kan ta noen dager fra passering er foretatt til den blir belastet avtalen.

Når det står oppført mer enn 60 passeringer på faktura, er det passeringer fra andre perioder som kommer med. Disse har ikke vært fakturert tidligere.

Det er sentralsystemet til Harstadpakken som beregner timersregel og månedstak, og det er kun passeringer med pris som overføres til belastning av AutoPASSavtalen.

På MIN SIDE kan du se detaljert passeringsoversikt over passeringene som er belastet på avtalen.

Passeringer innenfor timersregel og månedstak er ikke overført til avtalen og vil ikke fremkomme i passeringsoversikten.

- Hvorfor blinker det?

Kunder med avtalegiro får hvitt lyssignal når avtalegirotrekket sendes til banken.

Det endres til grønt lys når beløpet er trukket fra konto og betalingen er registrert i systemet. Det kan gå ett par dager fra betaling i bank til lyssignalet endrer seg.

Det tilbys avtalegiro og e faktura, men ikke kombinert avtalegiro og e faktura.

Hålogalandsbruas driftsselskap kan ikke opprette avtalegiro eller e-faktura avtale for kundene. Dette må kundene  opprette selv i egen nettbank.

Vi vil oppfordre kundene til å gjøre som man ellers gjør – rette henvendelsen til det selskapet man har tegnet en avtale med.

Gå inn på nettsiden, der finner dere det meste. Ikke ring Harstad kommune eller SVV. De har ikke ansvar for innkrevingen og har ikke kompetanse til å svare på spørsmål om trafikantens faktura eller blinkende lys.