Harstad:

Kulturprisen 2012

Påstanden kommer selvfølgelig ikke fra kulturpriskandidat 4, Marianne S. Nordeng selv, men fra sjefen hennes:

– Jeg sier antakelig, men egentlig vet jeg at det ikke er andre kulturskoler i Norge som har et bedre dansetilbud enn det vi har. Og hadde det ikke vært for Marianne, hadde vi aldri hatt dette unike tilbudet. Vi skjøt gullfuglen da vi hentet henne tilbake, sier kulturskolerektor Halvard Bakklund til Harstad Tidende.

21 år

Til høsten er det 21 år siden Nordeng kom til Vågsfjordens perle for første gang. Oslojenta hadde utdannet seg i København og London og syntes Harstad var i minste laget. Det gjør hun til tider fremdeles, men hun kom til en by som høsten 1992 åpnet landsdelens første og største kulturhus.

– Vi satte opp den første helaftens danse-forestillinga i Harstad året etter kulturhusåpninga. Både «Alice i Eventyrland» og «I bevegelse», med henholdsvis 100 og 150 kulturskoleelever ble oppført i 1993, sier Marianne S. Nordeng til Harstad Tidende.

Den nyutdannede ballettpedagogen fra London Studio Centre kom til en kulturskole som ga henne all mulig bistand og støtte i begynnelsen.

– John Magnus Dahle var en fantastisk kulturskolerektor og en stor inspirator for meg. Han lærte meg ufattelig mye i løpet av de to årene vi jobbet sammen. I tillegg til å være tilstede på øvinger og forestillinger, arbeidet vi tett med alt fra kulisser til kostymer. Han var med hele veien, og det er god støtte når du er nybegynner, sier Nordeng.

Det var også i disse årene at hun ble kjent med sceneteknikerne på kulturhuset, et bekjentskap som hun drar nytte av når hun i dag setter opp de storslagne danseforestillingene i Storsalen, med 300 kulturskoleunger i stram orden.

– Jeg kjenner kulturhuset og den tekniske staben utrolig godt. Vi kommer sikkert til å bli gamle sammen. I de første årene ble det til at jeg hang mye sammen med Stig, Manuel, Per Bjørn, og senere også Owe. Og disse gutta arbeider der fremdeles. De har utviklet seg siden den gangen de også, og det er veldig godt å kunne utveksle ideer med dem når vi lager slike forestillinger. Samtidig kjenner vi hverandre så godt at jeg tør å være uenige med dem. Jeg er heller ikke redd for å pushe dem og stille krav, og da blir det bra til slutt. Gutta er jo flinke, sier Nordeng og smiler.

Forlot

Etter 10 år som ballettpedagog forlot en småforbannet Nordeng byen og kulturskolen og flyttet til Tønsberg. Til tross for at talenter som Maria Henriette Nygård og Suleika Ali Omar, som i dag er profesjonelle dansere, blomstret sammen med 400 andre dansere, var Nordeng misfornøyd med rammebetingelsene. Hun flyttet sørover. Til Tønsberg. Og fant ut at gresset ikke var grønnere.

— Det var jeg som ville flytte tilbake, ikke mannen min Geir som jobber i Divisjonsmusikken. Det er nemlig noe helt eget ved dansemiljøet og kulturskolejobben her i Harstad. Her får jeg følge dem helt fra de er små til de er ferdige som 19-åringer. Det er helt unikt. Og jeg synes ikke det er trist når de er ferdige heller, for jeg får stadige tilbakemeldinger fra tidligere elever om at danseårene her på kulturskolen var de beste årene i livet deres. Slike ting gir meg lyst til å fortsette. Det hender stadig at jeg stopper opp midt under øvingene og tenker at jeg er verdens heldigste menneske som får lov til å arbeide med så mange flotte barn og ungdommer.

På'n igjen

Hvor mange elever Nordeng har trent og sett opp gjennom disse årene som ballettpedagog ved Harstad kulturskole, vet hun ikke selv. I en oversikt over de 12 helaftens danseforestillingene Nordeng har laget — fra «Alice i Eventyrland» i 1993 til årets suksessforestilling «Moments» — har om lag 2.560 små og store dansere deltatt. Det er helt sikkert flere. I tillegg har hun sørget for at danserne har fått opptre i forbindelse med Ilios-festivalen i 14 år, de har samarbeidet med Den norske opera så vel som Nasjonalballetten. To av de andre kandidatene til kulturprisen i år — det tohodete radarparet Prytz/Troøyen og Ellen Eliseussen — har nytt godt av Nordengs ekspertise og dansere fra kulturskolen i «Det store julespillet» og «Trond og Tyra på Trondenes».

– Dette er en livsstil. Jeg brenner for det jeg holder på med. Jeg ønsker å gi dansen videre slik at elevene får en opplevelse av å være i kunsten. Det å se at ungene vokser. Utvikler seg. Og hvor mye det betyr for dem når de lykkes.

Og om du tror Nordeng er ferdig med å tenke koreografi, dans, logistikk og storsalsforestilling med 300 små og mellomstore aktører etter «Moments»-forestillinga for bare en snau måned siden, må tro om igjen.

– Jeg er allerede i gang med planlegginga. Går det som jeg håper blir den nye forestillinga større enn noen sinne. Vi må ha noe å strekke oss etter. Alt er ikke spikret ennå, men forhåpentlig får vi med oss både Forsvarets musikkorps Nord-Norge og Harstad kulturhus på lag. Dermed kan det blir levende musikk for første gang. I tillegg skal vi ha kulisser. Store kulisser. Også det for første gang. Hva den skal handle om? Det vil jeg ikke si. Et kryptisk stikkord? Jeg kan gi deg to: Magi og trolldom.

FAKTA:

  • Marianne S. Nordeng

  • Gift

  • Ballettpedagog ved Harstad kulturskole

  • Har sørget for at byen flommer over av danseglade barn og ungdommer gjennom å gi dem stadig mer utfordrende koreografier. I dag er det totalt 500 dansere ved Harstad kulturskole. Nordeng har ansvaret for 300 av dem, og det var disse som gjorde furore i Storsalen med danseforestillinga «Moments». Produksjonen var Nordengs 12 helaftens danseforestilling i Harstad kulturhus der hun har hatt ansvaret for alt fra manus og kostymer til koreografi og regi.