Det sentrale persongalleriet i «La Bohème» er unge fattige kunstnere og mennesker som står dem nært. Det kler operaen at Nordnorsk Opera har valgt å kle disse rollene med unge sangere, og når Hamida Kristoffersen, Thomas Ruud, Audun Iversen, Kjerstin Løvdal, Harald Bakkebye Moe og Natanael Uifalean leverer prestasjoner som de gjorde på lørdagens première i Tromsø, blir dette en styrke for hele oppsetninga.

Det skapes en truverdighet som er avgjørende for opplevelsen. Og for ei nordnorsk operaoppsetning blir det et ekstra pluss at så mange av dem har tilknytning til landsdelen.

«La Bohème» er en opera om livsglede og kjærlighet, sykdom og død. Puccini knytta døden til tuberkulosen, sin tids mest frykta sykdom, og som like gjerne slo til mot ung som gammel. Da Den Norske Opera satte operaen opp i januar i år, hadde regissøren erstatta tuberkulose med kreft, vår tids sykdom som slår til vilkårlig. På 1990-tallet ble det laga en musikal, «Rent», som bygger på handlinga i Puccinis opera, og hvor Mimi er syk av Aids, som da var en begynnende og raskt ekspanderende dødelig epidemi som skapte frykt.

I denne nordnorske oppsetninga har imidlertid regissør Sigrid Strøm Reibo konsentrert seg mer om kjærligheten og livsgleden enn om døden og frykten for den. Døden bryter seg inn i de unge menneskenes tilværelse, men kjærligheten overvinner døden. Slik blir det ei forestilling, som trass en av de tristeste avslutningene i operahistorien, blir stående igjen som ei optimistisk forestilling.