Riksteatrets oppsetning av Arthur Millers stykke har akkurat hatt sine første pressevisninger i forkant av turneen som gjester Harstad i mars.

Både Klassekampen og NRK har hentet fram ovasjonene – og VGs anmelder skriver at det er «en sann svir [ ...] å se ringreven Helge Jordal i manesjen igjen».

– Det jeg personlig syns gjør stykket ekstra interessant, er nærheten til sentrale temaer i dagens samfunn. Vårt Land setter fingeren på det i sin anmeldelse: «Her peiler Miller inn på store temaer som ansvar og frihet. Der spørsmålet om selvrealisering eller nødvendigheten av å ta ansvar for sine nærmeste, ikke nødvendigvis har ett klart fasitsvar.»

Det sier Vera Ridderseth, markedsansvarlig i Harstad kulturhus, og hun fortsetter:

– Det er jo en problemstilling de fleste av oss må forholde seg til daglig i vårt moderne samfunn, både på det private plan, og på et samfunnsmessig plan. Derfor appellerer den nok også til mange, noe vi ser på billettsalget. Forhåndssalget har rundet 200, og det er vi godt fornøyd med nesten en måned før forestilling. Når folk nå får med seg anmeldelsene og får øynene opp for hvilket stjernelag det er vi har med å gjøre her, har vi tro på at det kommer til å ta seg ytterligere opp frem mot forestilling.

Ibsensk

Arthur Miller er en av USAs mest populære og innflytelsesrike dramatikere, kanskje aller mest kjent for «En handelsreisendes død» og sitt ekteskap med Marilyn Monroe.

Mange har pekt på likhetene mellom Miller og vår egen Henrik Ibsen, og elementene finner vi også i «Prisen»: To brødre har ikke sett hverandre på 16 år. Begge har vokst opp i samme hjem, men er likevel blitt så forskjellige. Den ene har valgt karriere, den andre familie. Nå møtes de igjen for å fordele arven etter foreldrene.

Hvilken pris vil de bokstavelig talt få for tingene de skal fordele? Og hvilken pris betaler de i overført betydning for valgene de selv har tatt?

Broadway

Arthur Miller ble født i 1915 i New York. Familien var jødisk, og faren var en vellykket forretningsmann innen tekstilbransjen. Men familien ble ett av de mange ofrene for krakket i 1929; de mistet alt de eide, måtte flytte og tilpasse seg en helt annen levestandard.

Bakgrunnen skulle bli avgjørende for Miller som dramatiker:

Han debuterte på Broadway i 1944 med «The Man Who Had All the Luck», og med hans neste skuespill «All My Sons» i 1946, slo han virkelig gjennom.

Hans mest kjente stykke, «Death of a Salesman», skrev han i 1949. Skuespillet ga Miller Pulitzerprisen, og av originaloppsetningen ble det i årene som fulgte spilt hele 742 forestillinger på Broadway.

I 1950 gjorde faktisk Arthur Miller en egen bearbeidelse av «En folkefiende», nettopp fordi han ville tilpasse stykket for sin tid og for et amerikansk publikum.

Introduksjon

Før forestillingen i Harstad kan publikummere få med seg en gratis introduksjon ved dramaturg Tine Thomassen, som har fått tittelen «Hvilken pris betaler vi for våre valg». Den tar for seg Arthur Miller, stykket og hvorfor det har blitt en klassiker som berører oss i dag.

– Vi vil anbefale alle, både vant og nytt teaterpublikum, til å få med seg introduksjonen. Det tilfører opplevelsen en ekstra dimensjon, og man går inn i salen med et eget engasjement. Det at «Prisen» også er hans mest personlige stykke gjør at introduksjonen nok vil kunne være ekstra interessant, i alle fall for dem som er interessert i en historisk-biografisk lesning, sier Vera Ridderseth.