Slik kommenterer kulturhusdirektør Ola M. Løkholm det faktum at Harstad kino i januar var den tredje beste kinoen i kategori 3, kun slått av Molde og Stjørdal, som begge har tre saler å vise film i.

Kategori 3-kinoer har 50.000 til 100.000 besøkende årlig og ligger i byer omtrent på Harstads størrelse.

Heftig reklame

En av forklaringene på de gode besøkstallene er ifølge Løkholm dyktig bruk av reklame.

– Kinopersonellet viste såkalte trailere, reklame for filmer, for Churchill-filmen og Fugelli-filmen i forkant av Den 12. mann. Halvparten av de 9000 besøkende på Harstad kino i januar gikk på Den 12. mann. Dermed fikk de også informasjon om at det kommer to andre filmer de også gjerne skulle sett, sier han.

– Det er også slik at et godt filmtilbud gir godt besøk. Vi har flere filmer enn vi har lokaler å vise dem i. Den 12. mann, Fugelli-filmen og Darkest Hour om Churchill har samme målgruppe. Det er viktig å velge tidspunkt som passer målgruppa. Det er for eksempel bedre å vise Den 12. mann klokka 19 enn klokka 21. Filmer som appellerer til et yngre publikum kan settes opp senere på kvelden.

– Så utfordringen er å programmere rett. Derfor vil flere saler betyr større effekt av de gode filmene. Det eneste saliggjørende er flere saler, sier Løkholm.

Nesten dobling

Harstad kino viste Den 12. mann 40 ganger i januar og hadde et gjennomsnittsbesøk på 132 publikummere på hver forestilling.

– Til sammenligning viste Narvik kino 33 forestillinger med et snittbesøk på 60 per forestilling, sier Løkholm.

Mye takket være suksessen med filmen om Jan Baalsrud økte Harstad kino besøket i januar med 89,9 prosent i forhold til januar i fjor. Totalt i landet økte kinobesøket med fattige 12,5 prosent.

– Det er litt spesielt at kinoene i Troms bare hadde 18,4 prosent økning, mens vi i vår region fikk så enorm økning. Grunnen til det er en kombinasjon av tilfeldighet, kløkt og flaks, mener han.

– Heretter går det kanskje nedover?

– Vi må nok regne med å bli innhentet av hverdagen, ja. Vi har riktignok skolekinodagen der grunnskoleelever får gratis skolekino onsdag og fredag denne uka, og det gir gode besøkstall for februar.

Tøff filmsommer

Selv om året har startet med flere gode og populære filmer, stopper det ikke med det.

– Det kommer en ny ABBA-film til sommeren. Like etterpå kommer Mission Impossible, som har premiere 27. juli. Det blir en god kinosommer, slår Ola M. Løkholm fast.

– Det blir tøft å være filminteressert i sommer.

NYTER: Ola M. Løkholm nyter det faktum at Harstad kino har hatt så mange gjester i januar. Og han ser fram til en god filmsommer. Arkivfoto
ÅRSAKEN: Den 12. mann er hovedårsak til at Harstad kino havnet på 3.-plass blant sammenlignbare kinoer i landet. Foto: Petter Skafle / Nordisk Film Foto: Petter Skafle / Nordisk Film