Kirsten Monique Jenssen har vært bosatt i København siden 1996, der hun i dag er pianist ved balletten på Det kongelige Teater i byen. Sammen med Jon Lien, tidligere mangeårig slagverker i Forsvarets Musikkorps Nord- Norge.

Vi møter de to til mimrestund i Harstad Kulturhus, der det hele startet med åpningskonsert med Nordnorsk kammerorkester og solist Stein Erik Tafjord fra Brazz Brothers, 27. januar 1993.

Betingelse at Jon ble med

– At det utviklet seg til en festival hadde nok sammenheng med at vi ble spurt av daværende kulturhusdirektør Bjørn Hulleberg om noen kunne ta over lokallaget for Ny Musikk Troms, forteller Kirsten Monique.

– Det skjedde mye spennende på kulturfronten i Harstad på den tiden. Harstad Kulturhus åpnet året før og musikklivet i byen blomstret.

– Jeg sa ja til å gå inn som daglig leder i Ny Musikk Troms på en betingelse; at Jon ble med i styret.

–Det sa han heldigvis ja til, og kort tid senere lanserte vi ideen om en samtidsmusikkfestival, sier Jenssen.

Satte huset i pant

– Vi tenkte at en festival ville være en mindre jobb som vi nok skulle klare å gjennomføre, og vi hadde det helt klart for oss at den skule leve lenge – i hvert fall mer enn bare 3–4 år, skyter Jon inn.

– Vi fikk umiddelbart god oppbacking og økonomisk støtte fra Ny Musikk Troms og opplevde at nesten 5000 publikummere fant veien til de ulike konsertene i løpet av de første tre årene. Likevel gikk vi med underskudd, men var aldri inne på tanken om å gi opp.

– Jeg valgte sågar å pantsette huset for å få lån til å betale artisthonorarene mens vi ventet på utbetalingene av tilskuddene vi skulle få, fortelle Jon.

Jøss, gjorde du virkelig det. Det har du aldri fortalt meg tidligere sier Kirsten Monique, og ser småmåpende på Jon.

50.000 publikummere

At Ilios har hatt betydning for kulturbyen Harstad er de to ikke i tvil om.

– Dersom vi ser isolert bare på antall hotellovernattinger kun til artistene de første fem årene viser disse nesten 1000 gjestedøgn.

– Nærmere 50.000 publikummere har møtt opp i løpet av disse 25 årene, mange av disse er tilreisende som har lagt igjen ikke ubetydelige beløp i byen.

– Ilios har også bidratt til å forlenge kulturåret i Harstad, og skapt aktivitet i en ellers rolig periode. Utallige musikere fra inn- og utland har fått opptre, og mange titalls urfremføringer har sett dagens lys.

– Vi hadde en uttalt filosofi om også å inkludere barn- og unge i festivalen. Det lyktes vi med, men ser at dette etter hvert ble mer sjelden da andre overtok driften.

– Heldigvis ser det ut til at Anders Eriksson, som leder festivalen nå, har tatt tak i dette gjennom å engasjere Maja Ratkje og elever ved Harstad Kulturskole til et spennende prosjekt vi gleder oss til å høre, sier de to.

Vil alltid være noen som bidrar

Begge er også sikre på at Ilios kan se fram til enda mange år fremover som en betydningsfull festival i Nord- Norge.

– Hvorfor ikke? Hva kan skje som gjør sitt til at den tar slutt?

Det måtte være at ingen lenger ønsker å bidra. Så lenge det er musikere i byen, vi har FMKN, Kultur i Troms, landsdelsmusikere og et jazz, pop og rockmiljø vil det alltid være noen som viderefører festivalen.

– Derfor er det liv laga for Illios også de neste 25 årene, sier Kirsten Monique og Jon, som på spørsmål om hvor mange forestillinger de skal få med seg raskt svarer:

Alle!

Jon og Kirsten Monique er glad for at årets festival slipper til unge musikere gjennom prosjektet som Maja Ratkje har komponert. Foto: Tom Helstad