Torsdag kveld er det nesten helt fullt i Kulturhusets lillesal i Harstad. Gulvet er dekket av bord som igjen er dekket og klare for nesten hundre gjester.

På et annet bord står rundt 1.000 biter sushi og venter. Kvinnen som er ansvarlig for det hele, Helene Hokland, er litt stresset. Det er færre til å servere maten enn hun hadde planlagt på forhånd, men til slutt har alle fått det de skal ha på tallerkenene.

Innledningen, som skal justere gane og øyne til filmen som vises – japanske Under kirsebærtrærne – kan snart starte. En av dem som vet hva som venter når du kjøper billett til Kinomatisk, Frank Gunnar Richards, er nå på sin fjerde film- og matopplevelse.

– Jeg er glad i film, og kjæresten foreslo at jeg skulle bli med. Det er artig at vi får servert mat som har tilknytning til filmen. Det er ganske unikt, sier han.

Favoritten så langt er filmen Julietta. Den ble vist til ost, skinke og annen mat med tilknytning til Spania.

– I dag blir jeg ikke å spise så mye, for sushi er jeg ikke så glad i, sier Richards.

FAN: Frank Gunnar Richards var denne uken på sitt fjerde Kinomatisk-besøk. - Denne gangen blir jeg å fokusere på filmen. Jeg har ikke veldig sans for sushi, sier han.

Fikk støtte

Konseptet Kinomatisk ble godt mottatt helt fra starten da Helene Hokland sammen med Marlen I. Albrigtsen arrangerte de tre første film- og matopplevelsene i 2014 som studentbedrift.

– Vi viste tre filmer i studietiden. Så startet jeg aksjeselskap på høsten og fikk støtte fra Innovasjon Norge til å se på andre måter å kombinere kultur og mat for turister og bedrifter.

Publikumsvisningene ble raskt populære, men satsingen mot næringslivet og turistene ble avsluttet uten suksess.

FULLSATT: Denne uken var det japansk film og japansk meny under Kinomatisk i Harstad kulturhus. Blomster, bar, pyntede bord, musikk og selvsagt mat og drikke er alle deler av konseptet som Helene Hokland var med på å starte i 2014.

– Turismen i Harstad var ikke stor nok, heller ikke bedriftseventmarkedet.

Nå viser hun film seks ganger i året på Kinomatisk, og mener at hun har funnet hemmeligheten som gjør at publikum kjøper billetter.

– I starten kunne noen kvelder selge halvgodt, mens andre var utsolgt fire måneder i forveien. I hovedsak så ser jeg nå at folk kjøper billetter til filmer fra land de allerede har besøkt. Folk liker gjerne å snakke og dele erfaringene de har om landet, kulturen og folket.

Kinosjef

Tidligere i år ble Hokland sjef for Harstad kino. Det betyr at Kinomatisk ble en del av hennes faste jobb.

– Det har vært veldig bra og veldig hektisk å jobbe på kinoen. Jeg blir veldig engasjert og har søkt om penger til masse ulike prosjekter. Jeg tenker også på hvordan vi kan få flere til å gå på kino, men mye er prisgitt hvilke filmer som gis ut. Noen av utfordringene er at vi bare har to saler i Harstad og at kinoen er gammel.

1000 BITER: Yuuk Yuuka leverte maten til ukens visning. - Med sushi til filmen transporteres du vekk fra Harstad og salen du sitter i, sier Ngan Thanh Thi Ng.

Fremover så tror Hokland at Kinomatisk har funnet sin form.

– Men noe jeg ikke har fått gjort er å samle innvandrere og harstadværinger for å lage mat sammen og se film. Film er en fin måte å oppleve andre kulturer på.