Ørjan Amundsen står bak årets bestillingsverk til festivalen, og det vises for første gang i Harstad, og på flere tv- og storskjermer. Fordelen med denne måten å presentere sin kunst på, er at mange, mange flere nås, enn tilfellet ville vært i et galleri.

Han er utdannet kunstner, både fra Tromsø og Trondheim. Han har gått på kunstakademiet i Tromsø og har hatt en rekke utstillinger og prosjekter der. For et par år siden var han også til stede under festspillene, dog ikke som en del av hovedprogrammet.

– Det er hovedsakelig videokunst jeg driver med, og det er derfor jeg er invitert til Amiff, sier han.

En evig loop

«One infinite loop» heter kunsten han har kommet til Harstad med. Det betyr at videoen går i en evig loop.

– Jeg har tatt materiale fra reklamefilmer og satt dette sammen. Her er det ingen logoer, men mange klipp som viser en transformasjon. Jeg har prøvd å få med elementer som vann, luft, ild og røyk – ting som er veldig vanlig i moderne reklamer. Så dette er en refleksjon over reklamer, men ikke reklame for noe.

Det er et hav av videoer og reklamer på You Tube, der Amundsen har hentet råmaterialet.

– Det er det, men uendelig tidkrevende å se gjennom. Det har gått med noen timer til å velge ut klipp.

Gammel tanke

At kjøpesentrene brukes til å vise «One infinite loop» er ikke tilfeldig.

– Jeg var her i mai og fikk se mulige presentasjonssteder. Jeg sto ganske fritt, så jeg fant fram en idé jeg har vurdert tidligere; å vise video på kjøpesentre. Der er det mange skjermer som vanligvis brukes til å vise reklamer.

– Jeg synes det er viktig å kunne vise kunst utenfor galleriene også, og håper folk vil bruke litt tid på å se videoen, sier Amundsen.

Selv om videokunsten sikkert kunne vært vist i kjøpesentre andre steder i landet, er den likevel laget med tanke på visning i Harstad. Og kanskje blir det noen tilbakemeldinger fra publikum.

– Jeg kommer til å være her under hele festivalen, sier Ørjan Amundsen, som stiller opp for publikum på ei vandring fredag formiddag.