Allerede onsdag hadde Festspillene nådd billettsalgsmålet på 2,3 millioner kroner. Direktør Maria Utsi har god tro på at de skal overgå fjorårets inntekter på 2,4 millioner kroner.

– Det er veldig deilig å nå målet. Jeg prøver å ikke ha et ekstremt fokus på tallene. Da blir uka veldig slitsom, men nå kan jeg slappe mer av. Det som kommer nå er bonus, sier Utsi.

Oversikten over hvor mange publikummere som har besøkt de mange forestillingene er ikke klart ennå, men mange forestillinger har vært utsolgt eller tilnærmet fulle.

– Vi har budsjettert lavere enn i fjor siden programmet er smalere, men nå kan det se ut til at vi passerer fjorårets tall, sier Utsi.

– Åpner dette for å være enda smalere til neste år?

– Jeg er ekstremt fornøyd med programmet slik det er. Det er en nøyaktig refleksjon av hva jeg ønsker at festivalen skal være.

Omsetningsrekorden er fra 2010 da det ble solgt billetter for 2,5 milioner kroner.

– Oppfyller visjonen

Vi møter festspilldirektøren i Generalhagen torsdag hvor hun åpnet Arctic Arts Scuplture Park laget av deltakere i ungkunstprosjektet KviskreKlanen.

– På flere forestillinger er det fremdeles mye grått i håret blant publikum. Når festspillene både de unge og de eldre?

– Gjennomgående har vi ikke et eldre publikum. Går du på Karma på kveldene er det et ungt publikum. Hiphop trakk den samme gruppen. På Carmina Burana var det mange eldre, men sånn skal det være. Vi skal ha noe for alle publikumsgrupper, sier Utsi.

NUK++ og ungkunstprosjektene er også med på å rekruttere og bygge publikum, sier hun.

Takker høyere makter

Årets festspill har vært preget av varierende værforhold, deriblant en del regn.

– Jeg takker høyere makter for at vi er en innendørsfestival. I stedet for å ha marked ute er mye av den type aktivitet i butikkene. Men for at folk skal kose seg fullt ut hadde det vært fint med sol og pent vær.

Utsi er også fornøyd med å involvere mange deler av byen i Festspillene.

– Et eksempel er byggingen av togstasjonen i papp på torget. Der deltok flere bedrifter som jobbet på forhånd i workshops.

FULLSATT: Fullsatte forestillinger har gjort at Festspillene allerede onsdag nådde målet om å selge billetter for 2,3 millioner kroner. Foto: Øivind Arvola Foto: Øivind Arvola