Nordnorsk ungdomskulturfestival (NUK++) er landets eneste integrerte festival, der funksjonsfriske og personer med funksjonsnedsettelser møtes til en uke med kreative tilbud, sosialt samvær og unike møter. Festivalen er en del av Festspillene i Nord-Norge, og samler vel 150 ungdommer fra hele landsdelen.

Tilbake

Etter 25 år tok NUK++ en timeout i fjor, for å stake ut kursen videre. Nå er den tilbake, og søknadsfristen for å delta, går ut søndag.

– Festivalen skal være veldig mye av det den har vært før. Det er mange tradisjoner vi tar med videre – og vi innfører noe nytt. Dette er en levende prosess, og for å fange opp strømninger og ønsker har vi satt sammen et NUK-team, bestående av ungdom som gir oss i Festspilladministrasjonen innspill på videre utvikling, sier Sølvi Katrine Andersen i Festspillene.

–Vi ønsker at de skal eie NUK++ sammen med oss, slik at festivalen blir best mulig tilpasset målgruppen.

Struktur

På papiret ligner festivalen mye på de foregående.

–Endringene ligger nok mer i strukturen og hvordan vi tenker vi skal jobbe med NUK++. I tillegg til at vi har et forskningsprosjekt i samarbeid med UIT, sier Andersen.

Forskning

Fra 2017–2020 skal Festspillene i Nord-Norge’s ungdomssatsing bli utforsket av et forskerteam fra Norges arktiske universitet med den hensikt å finne mer ut av hvordan NUK++ gjennom 25 år har utviklet seg og fungerer som en inkluderende kunstfestival for unge. . Målsettingen er å undersøke hvordan NUK++ fungerer for hele ungdomsgruppen mht. mulighet for maksimal deltakelse i kunstproduksjon sett i forhold til den enkeltes forutsetninger.

Det er laget et team som skal komme med innspill til videre utvikling av festivalen. Helena Olsen Osvoll og Carina Elise Sandvik (bildet) er to av medlemmene i teamet. De andre to er Kristin Lillegård og Benjamin Caio Mikkelsen. Foto: Privat

Kulissene

Festivalen har hentet inn svært gode instruktører til årets kurs. Til sammen er det 11 kurs som arrangeres, blant dem låtkskriverkurs med Tonje Unstad, dans, hiphop, band, gatekunst med flere.

–Nytt av året er et produsentkurs. Vi har fått tilbakemelding på at ikke alle ønsker å stå på en scene, men vil helle jobbe i kulissene og med planlegging. Det får de i år.

Tema

Ungdommene har i alle år jobbet mot en stor felles forestilling, men de siste årene har det vært en tråd gjennom kursene – slik at avslutningsforestillingen der alle deltar, utgjør en helhet – og ikke bare består av enkeltinnslag.

–Årets tema, som vi ikke har gjort så mye ut av utad, er utskytningsrampe, sier Andersen. Alle instruktørene forholder seg til dette stikkordet, og kunstnerisk produsent for NUK++ Grete Mo syr nå sammen den kunstneriske biten av NUK++.

Komplisert

Festspillene har fått litt kritikk for å ha redusert antall kurs for ungdom med utviklingshemning.

– NUK++ er en komplisert materie. Det er mange behov og perspektiv som skal ivaretas. For Festspillene har fullintegrering vært veldig viktig. Men dette er det faglig uenighet om over hele landet. Vi har ønsket en struktur hvor vi har en fullt integrert modell med kun ett verksted som er forbeholdt de med funksjonsnedsettelser. Det baserer vi på de tilbakemeldingene vi har fått fra fagmiljø og det NUK-teamet som har jobbet med denne utviklingsprosessen. Men vi er åpen for debatt, dialog og endringer, sier festspilldirektør Maria Utsi (som selv har deltatt på NUK på 1990-tallet). Nå venter festspillstaben spent på resultatene av forskningsprosjektet. Vi skal ha et seminar til neste år når vi begynner å se resultatene av første års forskning, sier Utsi.