Med et smell var de i gang. Konfettien haglet ned over et overrasket publikum da strykerne stemte i med første sats fra Holbergsuiten av Edvard Grieg. Da hadde de ivrigste publikummerne vært på plass i nesten en time. Tilstrømmingen var så stor at ekstra stoler måtte bæres inn, og med et nødskrik, fikk alle plass.

Festaften

Festivalen Contrasto er ny av året, i hvert fall hvis man ser bort fra fjorårets tjuvstart. I løpet av tre dager med fem konserter, får Harstads musikkelskende publikum anledning til å meske seg med godbiter fra det enorme kammermusikkrepertoaret. Festivalsjefene Berit Henriksen og Knut Erik Sundquist har benyttet seg av sitt store musikernettverk og invitert utøvere med solide kvaliteter og uovertruffen formidlingsevne. I tillegg har de lagt til rette for at unge strykere fra kulturskole og konservatorium får spille med stjernene. Fredag kveld ble det hele sparket i gang, og for en fest det ble!

Variert

I løpet av drøye to timer fikk alle utøverne presentert seg. Brilliant spill ble avløst av vare stemninger. Sundquist var programvert, og han hadde valgt ut "det fineste, det vanskeligste og det letteste som fantes" ifølge han selv. Mange av mesterne var representert - Bach, Beethoven, Grieg, Ravel, Paganini. Kammermusikk rommer imidlertid langt mer. En finsk skildring av en myggs endelikt, Estrellita - en mexikansk canciona, Bruremarsj fra Sørfold og en katalansk folkesang smøg seg mykt inn i øregangene. Den siste, El cant dels ocells, ble denne kvelden utsmykket med overtonesang. En musikalsk teknikk som er utrolig fascinerende, og som fikk publikum til å lytte ekstra godt.

Uforglemmelig

Sundquist og kompanjong Atle Sponberg bidro med kvalifisert tøys og tull fra sin sitt skolekonsertprosjekt, før det hele ble avsluttet med tangofisert strykeorkester og et stykke musikk som aldri kommer til å leve opp til navnet sitt. Oblivion betyr nemlig en glemsel så fullstendig, at selv minnet om det som har eksistert, også blir borte. Som om det noen gang kommer til å skje med Astor Piazzollas overjordisk vakre tango. Festivalledelsen trenger heller ikke å frykte at publikum glemmer denne kvelden så lett.