Mandag var hennes første arbeidsdag, og en av Knut Tore Abrahamsens siste ved Harstad kino.

Hamar

I fem år har han plukket ut filmer og administrert kinoen, men nå bærer det til Hamar med familien; både tobeinte og firbeinte (Abrahamsen er lidenskapelig hundeentusiast). Kona har fått ny jobb, og i mai får de ny adresse i Hedmark fylke.

Lærerikt

–Det har vært spennende og lærerikt å jobbe her. Kinobransjen er egentlig ganske liten og tett, og jeg har lært mye om film, bransjen og ikke minst publikum.

Knut-Tore Abrahamsen: I fem år har Knut Tore Abrahamsen vært kinovert i Harstad. Nå skal han flytte til Hamar sammen med familien. Foto: Kjell Rune Henriksen

Abrahamsen mener Hokland er rett person på rett plass.

– Hun har mye erfaring med film og kjenner bransjen godt gjennom jobben hun har gjort med Kinomatisk og filmfestivalen, sier Abrahamsen.

Fire til intervju

Det var 22 søkere til stillingen.

– Flere av søkerne var godt kvalifisert og vi gjennomførte intervjuer med fire søkere, sier direktør for Harstad kulturhus, som også har ansvaret for driften av kinoen, Ola Løkholm, og legger til:

- Hun var best kvalifisert blant mange godt kvalifiserte. Hun har relevant, høyere utdanning, og hun har gjennom spennende nysatsinger som Kinomatisk og AMIFF vist at hun har vilje og evne til å skape kvalitativt gode og spennende filmopplevelser for folk. Hun har også skaffet seg gode kontakter innenfor bransjen og det blir viktig for Harstad kino, - og etter hvert, ikke minst viktig for Harstad Nye Kino.

Kinomatisk

Hokland har en bachelor i Drama & Theatre Arts fra Goldsmiths College University of London og en bachelor i økonomi og ledelse fra Høgskolen i Harstad. Hun er daglig leder i sitt eget selskap Ellida as og har startet både Kinomatisk og AMIFF etter at hun flyttet tilbake til Harstad i 2011.

Selv gleder Hokland seg til å få jobbe med kinopublikummet i Harstad.

Bredere

–Dette er jo et bredere publikum enn jeg har jobbet med tidligere gjennom visning av enkeltfilmer og filmfestivalen. Jeg ser fram til å kunne jobbe med å senke terskelen for publikum og å synliggjøre også de filmene som ikke har store markedsføringsbudsjetter i ryggen. Kinoen skal være en sosial møteplass med store opplevelser.

Festival

Hokland skal fortsette lede filmfestivalen sin, men hun har hentet inn mer hjelp til planlegging og gjennomføring.

– Helene Eggen er inne i en produsentrolle og hun bistår også med administrasjon og markedsføring. Hva som skjer videre med Kinomatisk, får vi se, sier Hokland.