Eirin Hammari er produksjonsleder i Festspillene i Nord-Norge og ønsket rundt sangerne velkommen til øvingshelg. Og det hele handler om én ting: Carmina Burana, en kantate komponert av den tyske komponisten og musikkpedagogen Carl Orff i 1935 og 1936. Kantaten er basert på 24 middelalderdikt på latin fra samlingen Carmina Burana.

Det har pågått øving i mange hundre hjem i landsdelen allerede. Og alt kulminerer under Festspillene i Nord-Norge når prosjektet, som er laget av festspillene i samarbeid med NOSO, Nordnorsk Opera og Symfoniorkester, Forsvarets musikkorps Nord-Norge og Norsk korforbund, skal framføres.

Største

140 deltok på øvingshelga, men når vi kommer til festspillkonserten i juni, er det rundt 200 sangere på scenen. Det gjør prosjektet til det største korprosjektet noensinne i Nord-Norge.

– Det er et stort prosjekt å tråkle i hop, men vi er veldig glade for at Norges korforbund er med og koordinerer, at NOSO er med, forsterket med Forsvarets musikkorps Nord-Norge, og at Vokal Nord er solistkor. Det er et stort løft, sier Hammari.

– Og det blir spennende for dem å stå foran en av Europas dyktigste dirigenter, Ingar Bergby, og et svært orkester.

Siste fellesøving

Korets første øvingshelg fant sted tidligere i år, på flere steder slik at flest mulig i landsdelen kunne bli med, og for å holde reisekostnadene nede. Den andre øvingshelga fant sted denne helga. Og det var første gang alle sangerne, eller i hvert fall flesteparten, øvde sammen.

Sangere fra det nordligste Finnmark til sørligste Nordland fikk øvd sammen med deler av besetningene i Vokal Nord og Nordnorsk Opera og Symfoniorkester.

Dette var siste fellesmulighet før de igjen møter samlet i dagene før festspillkonserten. Når vi kommer dit, håper Hammari at alt er godt innøvd.

– Det er nervepirrende fordi ingen av oss vet hvordan det låter etter så lite samøving som det blir. Men at det blir et voldsomt trøkk, er det ingen tvil om, sier hun.

Entusiastiske

Ideen til dette store prosjektet kommer fra festspilldirektør Maria Utsi.

– Dette er hennes hjertebarn. Hun er veldig entusiastisk i forhold til kor. Vi er vel egentlig alle ganske entusiastiske. Dette er kunst som gjør at du får lyst til å være med.

Scenen på Harstad kulturhus er stor, og ifølge Hammari er Harstad perfekt for et så stort prosjekt.

– Vi holder på å tegne på centimeteren hvordan de skal stå på scenen, sier hun. – Et prosjekt som dette må gjøres i Harstad kulturhus. Her er det stor sceneflate og et proft apparat, sier hun.

Eirin Hammari Foto: Ivar L. Paulsen