Fredag var det festivalseminar under Ilios, der temaet var hva kulturbransjen kunne gjøre som medspiller i sentrumsutviklingen.
En av dem som var fremme på podiet var daglig leder Jan-Erik Kristoffersen i Visit Harstad.
– Harstad kaller seg kulturby, men det finnes ingen felles ambisjon, visjon, strategi eller felles målsetting bak bruken av begrepet. Ergo hviler bruken av ordet «kulturbyen» i stor grad på enkeltelementer og aktører i kulturnæringen, sa han til de rundt 60 tilhørerne i Galleri NordNorge fredag formiddag.
Utydelig
Kristoffersen var i sitt innlegg ganske tydelig i sin dom over Harstad som reiselivsdestinasjon.
–Byen er fullstendig ukjent i reiselivssammenheng, og ekstremt utydelig når vi skal kommunisere med markeder og potensielle kunder.
Nå jobber Visit Harstad med et prosjekt der man samler næringen til et reelt samarbeid for å komme fram til et felles budskap basert på en og samme fortelling om Harstad – der også innholdet stemmer med innpakningen, sier Kristoffersen.
Forutsigbarhet
– Kulturturister er i sterk vekst. Det som er utfordringen for reiselivet er forutsigbarhet. I så måte er Festspillene eksemplarisk – det arrangeres i uke 25 hvert år. Dermed kan vi i lang tid planlegge aktiviteter i den uken, og ikke snakke om alt mulig; men kultur konkret, hevdet han.
Samarbeid
Basert på et pilotprosjekt, mener Kristoffersen at det er mulig å få til et godt samarbeid mellom byens kulturliv og turistnæringen.
– Det fordrer at man jobber bedre sammen, øker kunnskapen og skaper felles arenaer der man kan utvikle solide konsepter med høy kvalitet.
– Det finnes folk som er villige til å betale, bare vi leverer godt nok og er spisset mot konkrete målgrupper. Men ikke minst så må alle fortelle den samme historien på samme måten i hele byen. Det er ikke nødvendigvis de fysiske grep, bygninger og installasjoner som kan bidra til kulturell sentrumsutvikling, men måten en hel by kan eie og fortelle den samme historien.