Fredag var det festivalseminar under Ilios, der temaet var hva kulturbransjen kunne gjøre som medspiller i sentrumsutviklingen.

En av dem som var fremme på podiet var daglig leder Jan-Erik Kristoffersen i Visit Harstad.

– Harstad kaller seg kulturby, men det finnes ingen felles ambisjon, visjon, strategi eller felles målsetting bak bruken av begrepet. Ergo hviler bruken av ordet «kulturbyen» i stor grad på enkeltelementer og aktører i kulturnæringen, sa han til de rundt 60 tilhørerne i Galleri NordNorge fredag formiddag.

Utydelig

Kristoffersen var i sitt innlegg ganske tydelig i sin dom over Harstad som reiselivsdestinasjon.

–Byen er fullstendig ukjent i reiselivssammenheng, og ekstremt utydelig når vi skal kommunisere med markeder og potensielle kunder.

Nå jobber Visit Harstad med et prosjekt der man samler næringen til et reelt samarbeid for å komme fram til et felles budskap basert på en og samme fortelling om Harstad – der også innholdet stemmer med innpakningen, sier Kristoffersen.

Forutsigbarhet

– Kulturturister er i sterk vekst. Det som er utfordringen for reiselivet er forutsigbarhet. I så måte er Festspillene eksemplarisk – det arrangeres i uke 25 hvert år. Dermed kan vi i lang tid planlegge aktiviteter i den uken, og ikke snakke om alt mulig; men kultur konkret, hevdet han.

Samarbeid

Basert på et pilotprosjekt, mener Kristoffersen at det er mulig å få til et godt samarbeid mellom byens kulturliv og turistnæringen.

– Det fordrer at man jobber bedre sammen, øker kunnskapen og skaper felles arenaer der man kan utvikle solide konsepter med høy kvalitet.

– Det finnes folk som er villige til å betale, bare vi leverer godt nok og er spisset mot konkrete målgrupper. Men ikke minst så må alle fortelle den samme historien på samme måten i hele byen. Det er ikke nødvendigvis de fysiske grep, bygninger og installasjoner som kan bidra til kulturell sentrumsutvikling, men måten en hel by kan eie og fortelle den samme historien.

Historie: Jan-Erik Kristoffersen i Visit Harstad er opptatt av at byen må ha én historie å fortelle når man skal nå turister: – Vi er i ferd med å utvikle den historien nå, sier han. Foto: Øivind Arvola Foto: Øivind Arvola