Ilios har utviklet seg til å bli en av landets mest etablerte og større festivaler for ny kunst, med musikk som utgangspunkt. Nå er Anders Eriksson festivalsjef, og han har blant annet fått med seg harstadkunstneren Ingeborg Annie Lindahl, som har satt sammen Ilios-utstillingen.

Utstilling: Utstillingen og festivalen åpner med den Moskvabaserte kunstneren Liza Morozova, med «The Mother Russia» - en performance hun har gjort flere ganger før - naken.

Paralleller

– Ingeborg sitt utstillingstema, «The Posthuman Condition» og mine tanker om åpningskonserten med Sidsel Endresen og Nordnorsk Opera og Symfoniorkester (NOSO) har kommet parallelt; som en pussig tilfeldighet. Det fine er at de henger sammen, sier Eriksson.

Lindahl har tidligere sagt om utstillingen at «posthuman» signaliserer ny forståelse av menneskeheten og grensene mellom det vi tenker som naturlig og kunstig. Utstillingen tar inn over seg begrepet «det menneskelige», som stadig blir utfordret av den teknologiske utviklingen, miljøødeleggelser, den evigvarende krigen mot terror, migrasjon og den globale kapitalismen.

Teknologien som drivkraft

– Ser man på innholdet i det som Sidsel Endresen skal gjøre med NOSO på åpningskonserten, så er innholdet tuftet på sammen tankegods. Den sjøsamiske komponisten og aktivisten John Persen – satt litt på spissen – stakk av fra potetplukkingen i Porsanger i 1964 for å bli samtidskomponist i Oslo. Det endte opp med at han var med å grunnlegge Norges musikkhøgskole. Nå kommer en professor – Sidsel Endresen, fra samme musikkhøgskole og tar i bruk teknologi slik at John Persens potetplukkermusikk fra Porsanger blir kjørt ut i en versjon som er 30 minutter gammel, sier Eriksson.

Remikser

For mens John Persens komposisjon «Arvesøl» blir fremført av NOSOs sinfonietta og musikere fra Norrbotten NEO, står Jan Bang og Erik Honoré bak på scenen og bearbeider fremføringen digitalt.

–Etter pause går Sidsel Endresen på scenen sammen med sine følgesvenner og leverer Persen tilbake som live remiks med formidabel vokalimpro og live sampling. Nyere musikk blir det ikke, sier Eriksson, og fortsetter: Slik har det vært i alle år, fra Gutenberg, til cembalo og hammerklaver; man tar i bruk ny teknologi; men det hele kommer an på hvordan man bruker og mestrer den. Det er opp til oss mennesker.

Trådløs

Utstillingen åpner med den Moskvabaserte kunstneren Liza Morozova. Hun vil gjenskape den legendariske performancen «The Mother Russia» som ble fremført første gang i 2014. Den gang var den en kommentar til den politiske konflikten rundt Russlands annektering av Krim og invasjonen av Ukraina. Verket «The Mother Russia» ble vurdert som «The most important works of 2014,» av aroundart.ru, og er like aktuelt i dag, mener Lindahl.

Morozova er kjent for å fremføre verket naken. Hun er kunstner, psykolog, kunstterapeut og skribent, og ser på kunsten som et uttrykk for å endre både seg selv og andre. Om hun vil fremføre verket uten en tråd i Harstad, gjenstår å se.

Harstadkunstner

Også kunststudentene Eirik Abri (fra Harstad) og Robert Julian B. Hvistendahl (fra Farsund) er invitert for å gi publikum muligheten til å se det beste av hva morgendagens kunstnere har å by på. Bakgrunnen for dette er at Ilios ønsker at Nord-Norge skal bli et kraftfelt i kunsten, og bidra som springbrett for kunstnerskap i starten av deres karriere.