Har du ikke hørt om musikalen «Spring Awakening»? Da skal du få en kort innføring her. Stykket ble satt opp i 2006 på Broadway og er en rocka musikal basert på et stykke av Frank Wedekind, skrevet i Tyskland i 1896. Musikalen handler om ungdommelig opprør – både på utsiden og innsiden; deres følelser og kamp for å bli voksen i en tid som styres med hard hånd av en undertrykkende voksengenerasjon. Både på skolen og i hjemmet vegrer de voksne seg for å gi de unge nødvendig kunnskap, ut fra et misforstått ønske om å skåne dem fra livets mange farer. Musikalen vant en haug med priser da den ble satt opp, og er siden spilt i mange land, både av profesjonelle og amatører. Og nå kommer den til Harstad. Denne versjonen, som er oversatt av Ragnar Olsen, spilles 9. februar i Storsalen.

Ungdommer

– Stykket er ungdommelig og har rocka moderne musikk, så det passer fint for oss å sette opp, sier dramalærer ved Heggen videregående skole, Tove Johansen.

– Historien handler egentlig om ungdommer i Tyskland for hundre år siden. De strever med å bli voksen, og møter sterk motgang fra øvrigheten. Stykket speiler også vår tid og det å være ungdom i dag. Noen er homofile, andre sliter med overgrep og foreldre som er tyranner. Ett ungt ulykkelig par blir gravid og må ta abort. Så det er mange tråder å spinne i denne musikalen som er like relevant hundre år etter den ble skrevet, sier Johansen, som poengterer at det hele er gjort med varme og humor.

– Det er ikke en tragisk historie, men mer en rocka og kul måte å fortelle en slik type historie på.

Øving, øving øving

Lærerne ved skolen har jobbet med stykket i snart ett år, og elevene siden i høst. Alle elevene ved musikk, dans og drama er med, rundt 60 i tallet – og de bekler alle rollene og oppgavene i musikalen. Det er ikke hvert år det settes opp et slikt stort stykke. Forrige gang var i 2014, da var det «Peer!» av Knut Nærum.

– Vi prøver å gjøre noen større oppsetninger enkelte år, slik at elevene skal få en forståelse av formatet på slike store forestillinger. Det er et helt annet konsept enn det vi ellers gjør, med kulturkafeer og småstykker.

Skummelt

Ei av dem som er med er andreårseleven Rikke Emilile Larsen. Hun er fra Henningsvær, men kom til Harstad spesielt for å gå på musikk, dans og drama. Hun spiller en av hovedrollene.

– Jeg spiller ei ung naiv jente som har levd i ei boble der alt har vært trygt og barnlig. Plutselig kommer puberteten med nye ting, følelser og reaksjoner, sier Larsen.

Hun er takknemlig for å få spille den kvinnelige hovedrollen.

– Det er en unik mulighet. Jeg ønsker å bli skuespiller, så dette er en utrolig flott mulighet til å få erfaring og utvikle seg. Men det er også veldig skummelt. Det er mye press og ansvar, og hvis man «kødder» til noe, så ødelegger man for mange. Men vi har jobbet med dette lenge, og har fått gode tilbakemeldinger, så jeg føler det går bra.

Gjenkjennbar

Larsen kjenner seg igjen i rollen.

– Det hadde jo vært koselig å spille noe mer familievennlig, men alt skal ikke være så dysset ned hele tiden. Stykket omhandler ungdommelige forventninger, forelskelse og karakterpress – og følelser som kan være vanskelig å takle på en god måte – ting som alle kan kjenne seg igjen i. Og dessuten er musikken er kjempekul, så jeg gleder meg veldig til å vise dette fram.