Åsleik Engmark er konferansier mens svenske Hannah Holgersson er årets solist. Mens Holgersson besøker Harstad for første gang, har Engmark ved flere anledninger gjestet Harstad, både som standup-komiker og konferansier. Å nå lede en konsert med forsvarsmusikken er ikke nytt for den allsidige kunstneren, som også synger på Nyttårskonserten.

– Det er første gang jeg jobber med Forsvarets musikkorps Nord-Norge, men ikke første gang med et forsvarskorps. Det har jeg gjort mye. De siste 11 årene har jeg jobbet mye med Luftforsvarets musikkorps og jeg har fått lov til å reise hele landet rundt med dem. Så jeg har god erfaring med forsvarskorps, ja.

– Jeg spilte i korps da jeg var barn så jeg er veldig glad i korpsmusikk. Og som skuespiller og komiker er dette en fantastisk anledning til å få lov til å være solist.

Kjenner seg hjemme

I fjor var det Divine trio, også de fra Sverige, som var solister. Operastjernen Hannah Holgersson fra Skåne byr på noe lignende som det Divine gjorde.

– Vi jobber ganske likt. Vi har bredde i repertoaret, sier artisten som har jobbet mye med korps hjemme i Sverige.

– Jeg har jobbet mye i settinger som dette, så jeg kjenner meg hjemme i tonespråket.

To stikkord for Nyttårskonserten er «sensuelt» og «dramatisk». Hvem som er den sensuelle og hvem som er den dramatiske har Engmark klart svar på.

– Hannah er både den sensuelle og den dramatiske. Hun er alt. Folk kan glede seg til å høre henne.

– Vi er bare to små menn som følger med henne, sier han om seg selv og dirigent Hannu Koivula, som har hovedansvaret for konsertrepertoaret.

Tredje år

– Det er mange som har vært med å utforme programmet, ikke minst solistene. Men det er naturligvis slik at ideene samles først, og så har jeg helhetsansvaret.

Koivula er ingen novise i Nyttårskonsert-sammenheng. Det er tredje året han har ansvaret for det musikalske.

– Det er et mirakel, ler han. – At jeg er med for tredje gang gjør det enklere å ta hensyn til orkesterets krav og muligheter. Jeg har lært at de er enormt dyktige og allsidige. Det innebærer at det ikke er begrensninger for hva programmet kan inneholde.

– En annen ting er at konsertene må være ulike, mest for publikums skyld, men også for orkesterets skyld. Jeg mener at konsertene disse tre årene er ganske ulike og jeg håper publikum vil synes det samme, sier han.

Øregodt

Selv om litt av fokuset er sensualitet og dramatikk, blir konserten variert, lover Åsleik Engmark.

– Det er noe klassisk, men også musikalting. Det blir mye variasjon og ikke den klassiske nyttårskonserten med wienervalser. Litt av det blir det selvfølgelig, men Hannu har laget et spennende program.

– Mye øregodt, supplerer Hannah Holgersson.