Kunstneren drev denne uka med å ferdigstille kunstverket som skal til Russland og St. Petersburg.

– Det er litt hektisk nå, medgir Lindahl. Den ene utstillingen er flyttet på, så dermed kommer bortimot de to utstillinger – som ligger med 9.400 kilometers avstand – nesten samtidig. Og den enkleste måten å frakte kunstverket på – et lerret på over to meter – er å gjøre det selv.

– Etter mye research fant jeg ut at det rimeligste, sikreste og enkleste var å personlig frakte verket til Museum of nonconformist art hvor utstillingen skal skje, sier hun. Der vises «Rhetorics of Power» fra 15 oktober til 22. november.

På stedet

Tre dager etter, 18. oktober, åpner utstillingen “ENCOUNTER: Art from different lands” ved SEA + Triennale 2016 ved Nasjonalgalleriet i Indonesia, dit hun er invitert til å lage storskala kritt-tegninger i gallerirommet, der motivet vil være inspirert av landskapet på Svalbard og vårt nordlige perspektiv.

Utstillingen skal skape rom for nye kunstnere, og har som mål å se kunsten fra Sørøst-Asia i en global sammenheng, der man utforsker hvordan de ser seg selv og hvordan andre ser dem. Samtidig er målet å skape en arena der kunsten får utfolde seg direkte gjennom aksjon og interaksjon. Derfor lager Lindahl kunsten på stedet, slik hun har gjort mange ganger tidligere.

På stedet

– Jeg tar utgangspunkt I vårt forhold til ressursutnytting, makt og territorium påvirkes av miljømessige, politiske, økonomiske, vitenskaplige, samt personlige erfaringer i møte med natur og mennesker. Opplevelsene våre farges historiene som skapes ut i fra kultur og konteksten man kommer fra, sier Lindahl.

Inspirerende

Hun har stilt ut tidligere i Indonesia, og ble plukket ut til denne utstillingen på bakgrunn av det hun gjorde sist.

Da fylte hun et gallerirom med tegninger av vulkaner i forskjellige stadier.

– Det var en gruppeutstilling med fire norske kunstere som stilte ut ved Salihara Gallery, hvor Asikin Hasan, en av kuratorene ved Nasjonal galleriet, falt helt for Lindahls særegne måte å bearbeide kompleks problematikk med et enkelt medium som kalk-tegning.

Det er veldig inspirerende når slikt skjer, og at de ser det som viktig at jeg er med, sier hun.

Satser

Lindahl har som ambisjon å nå lenger ut med kunsten, og se nå Asia som en unik sjanse.

–Kunstfeltet er stort i Asia, og jeg håper denne utstillingen kan åpne noen nye internasjonale dører. Her treffer jeg nye folk og andre målgrupper, så det er en fin mulighet, sier hun.