Konkurransen blant festivalene om å booke artistene er stor.

– Det har ikke vært enkelt i år, og spesielt dette året skiller seg ut. På artistfronten har det nesten vært et tørke. Vi har lagt merke til det på andre festivaler også, at de har slitt med å booke artister, sier produsent for Bakgården,Børge Hoseth.

Økonomi

– Vi begynte med 160 000 kroner i kassa. Derfor måtte vi gjøre en solid jobb for å få inn nye sponsorer, og for å sikre oss tidligere sponsorer på nytt. Heldigvis var sponsorene positive, og vi fikk dem med oss. Sluttresultatet var at vi satt igjen med 1,7 millioner kroner i sponsorkroner, og det er en solid grunnmur. De pengene har vi brukt for å hyre artistene i år, sier festivalsjef Jan Santocono.

– For oss var det viktig å ha økonomien på plass før vi begynte å hente artister. Derfor kom vi ikke i gang med bookingen så tidlig som vi ønsket. Det var en fantastisk følelse å hente inn den siste artisten i april, sier Børge Hoseth.

– Mange artister er i studio, og logistikken for å få opp artister til Nord-Norge er ikke enkel. Det er mange festivaler som konkurrerer, og da er det pengene som rår. Vi har bare kapasitet til 2300 personer hver kveld, og det er det vanskelig å hente de største navnene, forteller Santocono.

Suksess

Santocono og Hoseth innrømmer at det har blitt mange sene kvelder.

– Tidligere har det vært forholdsvis greit å få tak i artister, men i år har det vært vanskelig. Vi har aldri jobbet så mye som i år med å få artister til Nord-Norge, sier Santocono.

Med sponsorinntektene i havn klarte likevel Santocono og Hoseth å hente inn Nico & Vinz, DumDum Boys, Slade og Admiral P, Oslo Ess, Zoo, Lars Vaular og seks andre artister og band.

– Anastacia var den store artisten i fjor, men totalt sett har vi større artister nå. Man kan si at det ikke var enkelt i starten, men at vi tross alt fikk en lykkelig slutt, sier Santocono.

– Uten den støtten vi får fra byens befolkning, medlemsbedriftene i Harstad Profileringspool, våre sponsorer, alle våre 160 frivillige og ikke minst vår fabelaktige Bakgårds-stab, hadde det ikke vært mulig å lage tidenes festival, sier Santocono.

Stemning

Arbeidet Santocono og Hoseth har lagt ned har absolutt gitt resultater. De har allerede solgt flere billetter enn i fjor.

– Vi solgte 5800 billetter til Bakgården forrige år, og nå har vi allerede passert 6400 solgte billetter. Det ser ut som om konsertene blir utsolgt i år også, sier Santocono.

Festivalarrangørene mener at konseptet bak Bakgården er en viktig grunn til at mange artister finner den årlige festivalen attraktiv.

– Både for publikum og artistene er det en helt spesiell atmosfære på Bakgården, og det er også en av grunnene til at flere artister har lyst til å komme tilbake, men vi kan ikke ha de samme to og tre år på rad. Det er helt spesielt å stå på scenen og få en slik kontakt med publikum, sier Hoseth.

– Den nærheten publikum får med artistene er virkelig en av suksesskriteriene til festivalen. Da Karpe Diem var her, ble hele bandet båret utover av publikum, sier Santocono.