Publikums jubel ville ingen ende ta, men før konserten med Violet Road og Nordnorsk opera- og symfoniorkester var ikke alt helt som det skulle, sier Arvid Eliseussen i et innlegg til Harstad Tidende.

– Jeg, min kone og datter var noen av dem som ble rammet av billett-kaoset i Kulturhuset i forbindelsen med konserten til Violet Road og NOSO.

- Forunderlig

Det var mange dobbeltbookinger, sier han.

- Der sto vi der da, som på « ståplasser»- mens det ble telefonert og kommunisert, og ble først sent til den ene raden, for så igjen å måtte forlate. Nye kommunikasjoner og telefoner, og så ble teknisk sjef tilkalt med følgende tilbud: «hvis dere forlater skal dere få en fribillett til en annen forestilling, bare påfør navn og adresse på baksiden av billetten!»

- Snakk om tilbud - vi hadde vitterlig kjøpt og betalt over 400 kroner per billett for å overvære denne konserten - ikke en hvilken som helst annen.

- Etter hvert fikk vi ledige seter - og en splittet opp familie på forskjellig rader, og med resultat en forsinket konsertstart på cirka 15 minutter.

- En feil kan skje, men det som er forunderlig er at et kulturhus ikke har innarbeidede «backup-rutiner» i tilfelle slike episoder inntreffer. På tide å tenke nytt- dette var bare pinlig, skriver en lettere irritert Arvid Eliseussen.

- Skifte av system

Kulturhusdirektør Ola M. Løkholm har fått med seg den uheldige starten på konserten.

– Vi beklager at enkelte som var på den fantastiske konserten med Violet Road og NOSO ble rammet av problemer ved innslipp i salen. Vi vet nå hva som gikk galt, forteller han.

Og årsaken er, ifølge direktøren, skifte av billettsystem og dermed ny leverandør som har lagt alle arenaer inn i billettsystemet.

– Ved innlegging av salkartene, de som viser alle stolene i våre saler, ble det i ett tilfelle ikke gjort forskjell på parkett og balkong. Vi oppdaget feilen, men dessverre ikke tidlig nok til å hindre problemene som rammet noen av publikummerne sist torsdag. Problemet skyldes at det sto trykket parkett på noen av balkongbillettene. Vi kan ikke utstede garantier mot at det skjer menneskelige feil, men feilen er rettet opp - en gang for alle, forsikrer han.

Tilbød plaster på såret

Det betyr at det ikke var snakk om overbooking av billetter.

– Det var ikke solgt flere billetter enn det er stoler i salen, og alle som kom for å oppleve konserten fikk plass, sier Løkholm.

Han forteller også at teknisk sjef ikke ba publikum om å forlate konserten.

– Han tilbød de som var villige til å oppleve konserten fra balkong rad 4, hvor de fleste av de som ble rammet av problemene nede i parkett opprinnelig hadde billett, en ekstra fribillett til en annen konsert. Fra vår side skulle det være «et plaster på såret» for ubehaget feilen påførte de som ble rammet. Vi visste nemlig ikke hvem som hadde billett i parkett og hvem som hadde billett på balkong. Vi kunne heller ikke finne ut hvor mange som var rammet av feilen, sier Løkholm.

Til tross for at man var klar over at en situasjon kom til å oppstå, og at man forberedte seg på å takle den, unngikk man ikke ti minutters forsinkelse og ubehageligheter for publikum.

– Vi beklager igjen. Alle som hadde billett fikk oppleve konserten, men de fikk en uheldig start på opplevelsen. Og slik skal det ikke være, avslutter Ola M. Løkholm.