Nominert: ”Hun er fyr og flamme som kunstner”, het det fra Statoils kunstekspert tidligere i vår. Men så ble hun også tildelt millionoppdraget. Hennes verk ”Lys over land” skal fra januar neste år pryde det nye Statoilbyggets hovedinngang.

-Det var en helt fantastisk opplevelse. En ære å få realisere noe sånt i min egen by, sier hun.

Største prosjekt

Monumentet skal konstrueres av forskjellige steinsorter og polert stål, og kan bli opptil tre meter høyt foran Statoilbygget.

-Verket er inspirert av atmosfæren og lyset som veksler mellom å være midnattssolens rike og mørketidslandet. Jeg vil trollbinde øyeblikket, fjellet og folket, sier hun.

-Dette blir mitt største prosjekt til nå, fortsetter hun.

-En kontrast til de temporære materialene jeg vanligvis jobber med. Men skal man overleve som kunstner, må det kanskje noen varige verk til, mener hun.

Vossajazz og Ilios

Hun føler seg ikke mindre beæret av å være nominert til årets kulturpris.

-For en overraskelse. Det må jo bety at jeg har gjort ting som har blitt lagt merke til også her hjemme, mener hun.

Det har hun uten tvil. Som festivalutstiller under Vossajazz sitt 40-årsjubileum i 2013. Der videreførte hun sitt masterprosjekt ”The Conservation of Man and Death of the Material Girl”. Videre som Iliosfestivalens hovedutstiller i februar i år. Og underveis med hyppige utstillinger i inn- og utland. Også i Harstad.

-Jeg har alltid ønsket å gi noe tilbake til byen min. Jeg vet hvor gledelig det er å bli utsatt for kunstopplevelser.

Åpenbaring

Jobben som grafisk designer i reklamebransjen var ikke helt veien for den kunstneriske harstadjenta. Dermed startet hun kunststudier ved Strykejernet kunstskole i Oslo, og var deretter en av pionerstudentene ved Kunstakademiet i Tromsø. Utdanningen ble avsluttet med masterstudiet ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen.

-Å starte på Strykejernet ble som en åpenbaring for meg. Jeg forsto endelig hvor jeg ville.

Landet riktig

I fjor tok hun steget fra en veletablert tilværelse i Bergen til hjembyen Harstad.

-Er man målrettet og motivert, har man de beste forutsetninger for å lykkes. Kunstmiljøet i Harstad er lite, men har potensial. Jeg føler meg godt mottatt som kunstner. Jeg har landet riktig. Og når jeg er ute i verden, passer jeg på å fortelle hvor jeg kommer fra, sier hun.

Internasjonalt

For tiden er kunstneren aktuell med utstillingen Fenomenologi i Bodø og Hardanger. Det mangler heller ikke prosjekter fremover. Utstillinger i St. Petersburg, Kiev og Jakarta står på timeplanen.

-De neste fem årene satser jeg på å jobbe mye internasjonalt, men samtidig vil jeg holde jevnlige utstillinger i Harstad. Det er her inspirasjonen kommer fra. Fra naturen, lyset og livet.

Harstad Open

En av ideene hun brenner for, er et eget studio. Tegningene ligger klare.

-Med et eget lokale vil jeg ha en plattform å arbeide fra, samtidig som jeg kan arrangere workshops og kunstseminarer. Et møtested hvor kunstnere kan inspirere hverandre. Ikke minst ønsker jeg å samarbeide med unge som vil gå den samme veien som jeg ville, sier hun, og legger til at historiens første Harstad Open kan bli realisert i nær fremtid.

-Da åpner lokale kunstnere sine studioer samtidig sånn at folk får titte inn. En fin måte å komme folk nærmere på. Nå er flere engasjert i å få dette på plass. Kanskje blir det i samkjøring med Tromsø Open, sier hun.

Det er ingen tvil om at Ingeborg Annie Lindahl lever og ånder for kunsten.

-Jeg håper det jeg holder på med kan hjelpe andre til å satse på det de brenner for. For meg finnes det ingen alternativer.

TEXTURE OF DARKNESS: ”Skewed Nature”, et av Ingeborg Annie Lindahls verk ved Kunstnernes Efterårsudstilling i København. Verket ble også vist under Iliosfestivalen i år. Foto: Jon Erlend Sivertsen Foto: Ingeborg Annie Lindahl
Festivalutstiller: Ingeborg Annie Lindahl var festivalutstiller under Vossajazz i 2013. Foto: tom inge andersen
TEKNIKK: Ingeborg Annie Lindahl eksperimenterer med nye teknikker. Her er et eksempel for noen år siden, der hun freste ut en galakse på sammenboltede skolepulter.