lærer: Arne Dagsvik skriver musikken til sangsyklusen. Han har hatt alle tre damene som tidligere musikkelever. Foto: Øivind Arvola Arne Dagsvik. Foto: Øivind Arvola Foto: Øivind Arvola

Harstad: Sopran Stine Mari Langstrand (35), cellist Ingeborg Torvanger (26) og pianist Monica Munkvold Døsen (29) driver med musikk på hver sin kant, men har funnet sammen i prosjektet rundt Johanne Nilsdatter.

Hun var fra Kvæfjord, og fikk en dødsdom for trolldomsutøvelse i 1695, etter at flere såkalte prominente personer fra området hadde omkommet på havet i uvær.

Ifølge den lokale domstolen på Borkenes var denne tragedien Johanne Nilsdatters verk. Hun skal være den siste som ble dømt og henrettet for hekseri i Norge, men det er lite dokumentasjon rundt hvem hun var eller hvor gammel hun var.

Dette har trioen tatt tak i, og i november i år skal den nyskrevne sangsyklusen fremføres i kulturhuset.

Første gang

Det er første gang alle tre gjør noe sammen.

– Jeg har gjort noen prosjekter sammen med Stine Mari Langstrand, sier Munkvold Døsen, som til daglig bor i Oslo, er frilansmusiker og underviser ved Bærum kulturskole.

– Denne gangen hadde vi lyst å gjøre noe nytt og nært; og siden vi begge er fra Harstad, var det naturlig å gjøre noe her, sier hun.

De ønsket inn en cellist, og da var det naturlig å ta kontakt med Ingeborg Torvanger, som er i ferd med å avslutte sin mastergrad i Rotterdam i Nederland.

– Det passet fint, sier Torvanger, som tar sikte på en frilanstilværelse, med base fra Rotterdam eller Oslo når hun snart er ferdig utdannet.

Hentet de beste

For å skrive musikk og tekst, har trioen hentet inn sin pensjonerte musikklærer fra Heggen, Arne Dagsvik og heltidsmusiker og artist Ola Bremnes.

– Det var særdeles morsomt å få forespørselen om å lage musikken, sier Arne Dagsvik, og legger til at det var ekstra hyggelig at det var tre tidligere elever som spurte.

– Det er en betydelig tillitserklæring. Til sammen skal det bli 45-50 minutter musikk, og dette er første gangen jeg skriver så mye til en konsert, sier Dagsvik. Vanligvis har det ligget på halvparten.

Musikerne har allerede fått de første notene, og begynt å kjenne på stoffet hver for seg.

– Det er utrolig mye fint og variert, og han har fanget inn stemningen vi var på jakt etter, sier Munkvold Døsen.

–En ære

Også Ola Bremnes, som skriver teksten, har hørt noe av den ferdige musikken, og er veldig fornøyd.

– Det faktum at Arne Dagsvik skulle skrive musikken, var en av grunnene til at jeg i et ubetenksomt øyeblikk sa ja til å skrive historien, sier Ola Bremnes med et smil. Han betegner det som en ære å jobbe med Dagsvik. Dette er en av de første gangene at Bremnes selv ikke besørger for musikken til sine tekster.

–I tillegg er det gode musikere; noe som lover godt for resultatet. Dessuten er heksebrenningen og prosessen rundt en veldig interessant del av vår historie. Hvordan var det mulig, og kan noe lignende skje nå? De trodde de gjorde det rette, utfra datidens forståelse, men sett i perspektiv viser det seg at det kunne vært annerledes. Hva med oss i vår tid, spør Bremnes.

Nordnorsk

Historien utspiller seg på nordnorsk, noe som ikke er så vanlig i klassisk musikk.

– Man kan dra paralleller til opera, der det er bilder, episoder, tanker og følelser knyttet til historien som får sine tekster, sier Dagsvik, som sier det blir en scenisk fortelling.

Ronald Rørvik, regissør og produsent i musikal- og operafeltet er hentet inn som

sceneinstruktør, og aktørene er åpen på at det kan bli hentet inn en skuespiller til fortellerrollen.

Mye vil bli avklart i tiden som kommer. Prøvene starter for alvor til høsten, og foreløpig er det planlagt to forestillinger i november i Harstad, med mulighet for flere.