Begivenheten markeres i Bodø med lanseringslunsj for alle interesserte i Litteratursalen - og senere på kvelden i Harstad på Rosene.

- Festspillene ønsker å ta på alvor sin oppgave som en motor for kunst- og kulturlivet i landsdelen og vil være med å belyse tverrfaglige problemstillinger innenfor alle sjangre. Med magasinet ønsker Festspillene å løfte fram debatten rundt kunst og kultur i nord, ved å være med på å reflektere, debattere, kommentere og profilere den nordlige bransjen, sier ansvarlig redaktør og festspilldirektør Maria Utsi.

Magasinet vil profilere nordlig kulturnæringsbransje mot et bredt publikum og bidra til inspirasjon og debatt både internt i bransjen og i offentligheten forøvrig, forteller festspillene i en pressemelding.

I magasinet benytter utgiver seg av en rekke forskjellige skribenter og kommentatorer. Magasinet har en sterk og helhetlig visuell profil som reflekterer tydelig nordlig identitet og tilstedeværelse. Prosjektet har som mål å fremme kunst og kultur som en sentral del av samfunnsutviklingen og ta tydelig del i debatten om framtidas nordområder.

- I den første utgaven av HØTT tas blant annet debatten om samfunnsengasjert musikk. Vi har også fått både kunst- og mediefolk til å reflektere over synliggjøring av kunst i dagens digitale mediehverdag.

Prosjektet eies og organiseres av Festspillene i Nord-Norge. Utenfor Allfarvei Forlag i Harstad har hatt redaksjonsledelsen og By North i Bodø har designet første utgave av HØTT.

Parallelt med magasinet lanserer Festspillene i Nord-Norge bloggen arcticarts.no, som tar debatten og historiene videre. I bloggen inviterer Festspillene inn et bredt spekter av synsere, vitere, kunstnere og publikum til å melde og mene det de vil om kunst og kultur i landsdelen.