Den daglige lederen har observert rundt 30 biler som kjører inn og ut ved bussterminalen for å plukke opp folk på lørdagsnatten.

I samarbeid med Harstad Taxi har politiet sperret av parkeringsplassen, i forsøk på å forhindre at folk kjører pirat.

- Vi jobber kontinuerlig med å få fjernet all form for pirattaxi. Selvfølgelig er det lov til å kjøre venner og bekjente, men når man blir så organsisert som det er i dag med en Facebook-gruppe, så blir det ulovlig, forteller han.

Betaling

Så vidt Jakobsen vet, så er det lov til å ta betaling for kjøreturen, men det er langt lavere enn det som blir krevd.

- Jeg tror det er lov til å ta betalt for utgiftene man har. Da er det snakk om slitasje- og bensinutgifter. På en vanlig tur blir dette rundt 30 kroner. Folk som kjører piratsjåførene krever opp mot 200 kroner, sier Jakobsen.

Dyrere?

- Oftere er det dyrere å ta pirattaxi. De vanligste turene på tre-fire kilometer ligger på rundt 100-150 kroner, mens pirattaxiene tar gjerne 200 kroner for slike turer. Det er dessuten mye mer risikabelt å ta pirattaxi, fortsetter han.

Fylkesrådet i Troms tilbyr også ungdom mellom 15-24 år å bli kjørt hjem i helgene for en 50-lapp. Dette er det svært få som benytter seg av.

- Det blir veldig lite brukt. Det er noen forholdsregler som skal følges, og disse er kanskje ikke så attraktive, dette er noe vi jobber med for å gjøre det best mulig for ungdommen, sier den daglige lederen.

Omsetning

Han har sett uofisielle tall på hva en pirattaxi tjener på en måned.

- I store byer og datoer hvor det er spesielle hendelser kan en god måned for piratsjåførene ligge på 40-50.000 kroner. Dette er penger som ikke blir skattet på og det offentlige går glipp av mye her.

Fremtidsplan

Jakobsen har en plan for å forbedre tilbudet, dette håper han skal holde folk unna piratsjåførene.

- Vi har vært litt avventende med dette. Det kommer litt an på veipakken. Men hvis vi blir værende med bussterminalen, så planlegger vi en form for varme i taxikøen. Dette kan være varmelamper i taket for eksempel.

Endringer

Noe av grunnen til at folk bruker pirattaxi er på grunn av køen ved taxisentralen. Dette prøvde de å gjøre noe med i vinter, med gode tilbakemeldinger.

- Vi prioriterte å kjøre folk som sto ute. De som satt hjemme og ventet i varmen, måtte vente litt ekstra, noe de hadde full forståelse for. Vi fikk folk raskt hjem fra byen og dette er noe man kan bygge videre på, sier Jakobsen.

Risiko

Ifølge Jakobsen har han observert flere piratsjåfører i Harstad hvor de fleste er i 20-årene.

- Det er mye større risiko for passasjer å sitte på en uerfaren sjåfør som kjører ulovlig med en risiko hengende over seg, kontra det å sitte på en sertifisert taxisjåfør som har både erfaring - og kjører lovlig, fortsetter han.

Han opplyser at de observerer både registreringsnummer, telefonnummer og vedkommende som kjører ulovlig. De har et tett samarbeid med politiet.

- Blir sjåførene tatt, er det en knallhard straff som venter. Straffen kan ligge opp mot 10.000 kroner i bot, inndragelse av førerkort og avskiltning av bil. Vi ønsker ikke å gjøre flere 20-åringer fri for bil, men vi ønsker å stoppe virksomheten. Det koster å drive bedrift og det våre ansatte har dette som levebrød, avslutter Jakobsen.