Det blir bompenger, men mye mindre enn først foreslått. Harstadbilistene vil de neste 15 årene spare 680 millioner kroner, av den totale pakken på 1,55 millioner kroner.

Denne gledelige meldingen kunne statssekretær Bård Hoksrud (Frp), statssekretær Per-Willy Amundsen (frp), stortingsrepresentant, Kent Gudmundsen (H), Hanne CS Iversen, leder i Harstad Frp og gruppeleder Hege Signete Fredheim-Kildal fortelle etter gårdagens regjeringskonferanse.

Les også: Dette er Harstadpakken

-Staten øker sin andel med 378 millioner, en lavere rente reduserer kostnadene med 240 millioner og innkrevingskostnadene reduseres med minimum 60 millioner kroner, sier Hoksrud.

Lang prosess

- Konsekvesen blir at bilistene betaler for veien og ikke renteutgiftene, sier Amundsen som sitter i Kommunal- og fornyingsdepartementet, og han legger til:

- Det var vært en svært lang prosess på nærmere 15 år, og nå kan vi endelig sette sluttstrek, smiler de.

Hoksrud i Samferdselsdepartementet sier hele pakken har vært vurdert, men det eneste som er endret er bompengeandelen.

- Harstadpakken er pilotprosjektet i det nye veiregimet som regjeringen har vedtatt. Blant annet vil det kun bli tre bomselskap i Norge. Dette vil redusere administrasjons- og rentekostnadene slik at man få mer vei for pengene, sier han.

Under den forrige regjeringen ble det betalt 6,5 prosent rente på investeringene, men nå er denne satsen redusert til 2,5 prosent rente.

- Kanskje kan denne renten bli satt lavere, og da sparer bilistene enda mer, sier Hoksrud.

Viktig for byen

Bomstasjonene blir der de var planlagt, men det blir kun innkreving én vei.- Det er ikke bestemt hvor mye hver passering vil koste. Det er et regnestykke med svært mange variabler som vi ikke kan si i dag.

Gudmundsen sier det ikke har vært hyggelig å stadig bli kritisert fra opposisjonen for ikke å levere, men nå setter de kritikerne kraftig på plass.

- Veipakken er svært viktig for byen og nå viser vi for alle at Høyre/Frp-regjeringen virkelig leverer. Resultatet viser at vi endelig har en regjering som satser på samferdsel, sier han.

Arbeidet kan starte

Veipakken blir nøyaktig slik kommunestyret vedtok. Det er noe gruppeleder Hege Signete Fredheim-Kildal er glad for.

- Dette er en gledens dag for Harstad. Mange prosjekter står på vent på grunn av veipakken. Nå kan arbeidet starte, sier hun.

Bård Hoksrud innrømmer at det har vært et rotterace for å få ferdig pakken i vårsesjonen.

- Det har ikke vært enkelt å ha Iversen hengende på tråden flere ganger i uken. Det har ikke vært mulig å glemme Harstad fra vi trådte inn i regjeringskontorene, sier han.

Les også: Til Oslo for å få staten til å ta regninga

Iversen legger til at hun ikke er ferdig med ham.

- Vi kommer ikke til å gi oss. Målet er at Staten skal ta enda mer av totalkostnadene, sier hun.

Prioriteres

Det er liten tvil om at stemningen er god mellom regjeringspartiene, og latteren sitter løst.

- Nå kan endelig Harstad ta neste steg og gjøre seg klar for ytterligere vekst. For oss alle har det vært viktig å få denne til Stortinget i vår, sier de.

Kent Gudmundsen legger til at han er sikkert på at Stortinget vil få veipakken ferdig før sommerferien 20. juni.

- Jeg har snakket med lederen i Samferdselskomiteen og hun sier denne skal prioriteres. Vi i Høyre og Fremskrittspartiet er i alle fall interessert i at denne saken skal vedtas i Stortinget før ferien, sier han.

Amundsen legger til at han har reagert på Statens vegvesen sin strategi i denne saken.

- Det er ikke embetsverket  som styrer, men politkerne. Det må vegvesenet forstå, for de skal gjøre det de får beskjed om, ikke noe annet, sier han.