Den internasjonale salgskjeden Jysk, som har sitt utspring i Skandinavia, er i gang med salget av sommerens utemøbler. Blant salgsobjektene finner vi partyteltet "Harstad".

- Vi har bestemt at vi skal ha skandinaviske navn på våre varer, som skal vise at vi er et skandinavisk varemerke. Derfor skal alle varer vi selger fra nå ha navn fra byer, elver, sjøer, øyer eller naturreservat fra enten Norge, Danmark eller Sverige, sier Venche Anita Lidahl, Sales & Marketing Coordinator i Jysk Norge.

Det er hagemøblene som er først ute med å få skandinaviske navn.

- Er det tilfeldig at partyteltet er oppkalt etter Harstad, eller er det for at harstadværingene er flinke til å feste?

- He he. Det er nok tilfeldig. Alle våre innkjøpere har fått en liste med navn de kan bruke etter hvert som vi kjøper inn produkter. At partyteltet ble kalt Harstad er altså helt tilfeldig, lover Lidahl.

Det sies at all reklame, er god reklame. I alle fall vil man finne partyteltet "Harstad" i mer enn2.100 butikker i følgende 36 land over hele verden: Danmark, Norge (inkludert Harstad), Sverige,Finland, Polen, Tsjekkia, Ungarn, Nederland, Slovakia, Tyskland, Østerrike,Sveits, Island, Canada, Grønland, Færøyene, Estland, Latvia, Litauen, Ukraina,Kosovo, Bulgaria, Kasakhstan, Romania, Frankrike, Storbritannia, Slovenia,Makedonia, Kroatia, Italia, Spania, Bosnia-Hercegovina, Kina, Serbia, Armeniaog Indonesia.