Siste helga før påskeuka arrangerte Thomas Heisig fra Norwegian Mountains skredkurs i Harstad. 12 ivrige skikjørere var påmeldt.

- Vi hadde teoridelen på Parabolflua Sport 1 fredag. Lørdag var vi i fjellet, melder Heisig.

Her er hans rapport fra kurset:

- I Harstad har det, på lik linje som mange andre steder i Nord-Norge, vært en rask utvikling i antall mennesker som går toppturer på ski. Både på brede, kjøreorienterte telemarkski, snowboard med såkalte splittboard og ikke minst med randoneeski. Randoneeutstyr er spesiell tilpasset skiutstyr på skibestigning. Firmaet Norwegian Mountains er etablert i Stryn. Kort tid etter at kurset i Harstad ble annonsert på Facebook og i et samarbeid med Sport 1 Parabolflua, strømmet deltakerene til. Totalt ble det 12 personer, 7 spreke damer og 5 menn.

Planlegging viktig

- Topptur og skredkurset startet med 3 timer teori. Teori handler mye om verktøy på internett, som kan gjøre det enklere med god turplanlegging. Turplanlegging er en av de aller viktigeste tiltak for forebygging av alvorlige skredulykker i vinterfjellet. En god metode for turplanlegging fanger opp masse informasjon om turmålet, fjellet man ønsker å oppsøke. Videre finner man informasjon om snø og vær, om terreng og bratthet og ikke minst menneskelige faktorer.

Søk og redning

- Videre undervises det i søk og redning, som også må planlegges nøye. Man må ha faste rutiner for kameratredning, som i mange tilfeller er den eneste lille sjansen man har til å bli funnet i et snøskred så rask som mulig. Utgangspunktet for alle slike vinterkurs er å unngå å bli tatt av skred, både ved oppstigning og ikke minst ved skikjøring ned fra fjellet. Selv om man blir funnet rask i et snøskred, er det ikke noen garanti at man overlever. I praksis ute i fjellet trente gruppen på å bruke metoder til vurdering av skredfare. Man har en fast rutine med sjekkpunkter om vær, snø, skredfare, terrengformasjoner, bratthet og mennesklige faktorer som tar utgangspunkt i den turplanleggingen man har gjort dagen før. Er man ute i fjellet foretar man en områdevurdering basert på de samme sjekkpunktene. I en tredje fase vurderer man hvert enkelt heng etter samme sjekkpunktene før man går opp eller kjører ned et heng. Videre tar man underveis snøprofiler og såkalte "blocktester", som bygger opp under den totalvurderingen man har gjort i turplan, områdevurdering og enkelthengvurdering.

Realistisk

I kurset lærer man også om grupperorganisering for oppstigning og linjevalg ved nedkjøring.

Turen på lørdag gikk til Fiskefjorden og Strandstind, som er et kjent fjell for skifolk i Harstad.

- Været var mildt sagt forferdelig, men i kurssammenheng er det veldig bra. Sterk vind og nysnø bygger forhold for snøskred og dette er mye god læring i. Vi fikk likevel gode og stabile snøforhold, som dermed tillater skikjøring i nokså bratt terreng, hvilket under mer kritiske forhold ikke er mulig. For kursdeltakere er det veldig viktig å kunne skille mellom trygge forhold hvor man kan kjøre bratt - og kritiske forhold, hvor man ikke kan kjøre bratt i det hele tatt. Nettopp dette fikk vi demonstrert på skitur i Kvæfjord på søndag. Turen startet innerst i Austfjorden til Reinfjellet. Ingen av deltakerne hadde vært der før og fjellet er ikke ofte besøkt av skikjørere. Vi fant veldig fint og spennende terreng, med mektige uberørte heng, korte virkelige brattheng, noe smale topprygger der noen av deltakerne også måtte overvinne sin komfortsone, fordi disse ikke ville forsert denne typen terreng alene uten guide. Men nettopp slike passasjer gir tilgang til unikt skiterreng. Man jobber med mange sikkerhetstiltak i forhold til utglidning og fallfare. Man må prøve og å huske og kjenne igjen terreng hvor nedkjøring skal foregår. Når man kommer overnfra ser alt annerledes og mye brattere ut. Snøforholdene var stabile og trygge og en lang, delvis eksponert nedkjøring i ellers skredfarlig terreng kunne trygt gjennomføres. Neste vinter er det også planlagt topptur og skredkurs, men da tidlig på vinteren.​