I snitt er det bare seks-sju passasjerer på hver tur, opplyser forretningsutvikler Nina Handegaard til NRK Nordnytt. Flere flyvninger er også gjennomført uten passasjerer.

– Det er skuffende at så få bruker den nye flytruta mellom Harstad og Stavanger, sier hun. – Vi er ikke fornøyde. Det er altfor lite etter det grunnlaget vi ble forespeilet.

Da næringslivet ble spurt om det kunne være interesse for en rute mellom de to oljebyene, var svaret et utvetydig ja.

Ifølge informasjon ht.no sitter med er årsaken til det lave belegget på ruta at mange velger å fly med SAS via Gardermoen for å oppnå bonuspoeng. Slike poeng kan de reisende benytte til private reiser med SAS.

– Det kan jeg ikke kommentere, sier Handegaard til ht.no.

Selskapet følger nøye med hvordan det går med ruta.

– Vi følger tallene hele tiden. Men jeg kan ikke si hva som skjer med ruta. Det er ikke liv laga over tid slik belegget er nå, sier hun.

Håper er at flere skal oppdage tilbudet fra BMI Regional.

– Vi har et inntrykk av at tilbudet er ukjent for mange. Og det virker rart. Vi håper næringslivet og ikke minst turistnæringa gjør en innsats og tar i bruk ruta, avslutter Nina Handegaard.