Peggy Anthonsen fra Harstad lurer på hvor mye man kan forvente av en drosjesjåfør. Hun deltok på en privat tilstelning i en noe bratt bakke på nordsida av byen i jula.

- Dit var også en dame på over 80 år innbudt, og hun kom i drosje. Bakken var bratt og glatt, og det endte med at drosjesjåføren slapp ut damen. Hun falt, seilte ned bakken og slo seg såpass at hun ble kjørt på sykehus.

- Det lille som manglet var en sterk arm å henge seg i, og burde ikke sjåføren ha sørget for å leie henne trygt opp på trappa? Det ville jeg forvente, sier Anthonsen.

Hun sier tildragelsen la en demper på det ellers hyggelige selskapet samme kveld.

Taxileder Tom Jakobsen sier at så langt han vet finnes det ikke klart juridisk regelverk som dekker inn en slik situasjon - ennå. I utgangspunktet er «kontrakten» mellom sjåfør og passasjer over når strekningen er unnagjort og turen betalt.

- Juridisk mener jeg ansvaret opphører der og da. Men noe helt annet er det fornuftige i saken, for ikke å snakke om servicenivået vi ønsker å yte. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil - sjåføren burde ha sørget for at bilen sto slik at det var uproblematisk for kvinnen å forlate, og hjelpe til med en støttende arm hvis det var nødvendig.

Jakobsen sier temaet er høyaktuelt i disse dager, med uvanlig glatte forhold.

- Jeg har nettopp kjøpt inn isbrodder til samtlige av maxi-sjåførene våre. Jeg oppfordrer alle drosjesjåfører om å gjøre akkurat det samme, for å være skodd når det trengs, sier han.