- Denne linja er den mest tidsriktige veien til studiekompetanse, mener faglærere på Medier og kommunikasjon ved Stangnes videregående.

Studietilbudet er et av mange som foreslås kuttet, både ved Stangnes videregående og andre steder i fylket. I dag har skolen to klasser på første trinn, to klasser på andre trinn samt én klasse på tredjeåret. De nye forslagene går ut på å kutte ned til én enkelt klasse i hele fylket, som skal ligge i Tromsø. Uomtenksomt, ifølge faglærerne Silje Belsvik Taftø og Else-Marie Olsen. De presiserer begge at linja er velfungerende, sannsynligvis mer enn tilsvarende linjer andre steder i Troms.

Null frafall

- Vi har brukt tid og ressurser på å bygge opp tilbudet, både når det gjelder lærerkompetanse og miljøet. Siden starten i 2006 har vi hatt ventelister hvert år foruten ett år, da tredjeåret var i fare for å bli fjernet. Det sier litt om nivået hos søkerne, som kommer fra hele Sør-Troms og Hålogaland, samt noen fra Lofoten, forteller fagansvarlig Silje Belsvik Taftø. Og nevner som eksempel at et av flere gode resultater i vår var åtte seksere da 17 elever gikk opp til eksamen.

- Vi har i det hele tatt hatt svært gode resultater og så godt som null frafall. Det virker for oss helt bakvendt å legge ned noe som fungerer så bra. Hvorfor ikke legge den ene klassen til Stangnes? Skal elevene være nødt til å flytte, er det i alle fall lettere å få hybel her enn i Tromsø, mener de.

Dyktige folk

Ifølge lærerne skal samarbeidet med næringslivet i Harstad være svært godt. Harstad Tidende har rekruttert fra Stangnes videregående siden de første lærlingene var klar i 2008. Flere av dem har i dag fast jobb i avisen.

- For oss er linja viktig, sier avdelingsleder annonseproduksjon, Hilde Mork.

- Det er ikke lett å finne lærlinger i vårt fag, så for oss er det helt naturlig å hente dem fra Stangnes, sier hun.

Også for reklamebyrået Amedia Ressurs er det viktig med tilgang til grafikere som kan gå inn i digital produksjon og annonseproduksjon, ifølge daglig leder Gunnar Johnsen.

- Vi produserer alt av annonser for Amedias aviser, fra Kristiansund til langt nord i Finnmark. Rekruttering for framtida er kjempeviktig. Vi har erfaring med lærlinger som kommer fra Stangnes, og dette er dyktige folk. Det er tydelig at de kommer fra et kompetent læringsmiljø, sier daglig leder Gunnar Johnsen.

Tidsriktig

Faglærerne kan fortelle at skolen samarbeider mer eller mindre med hele medie- og fotobransjen i byen.

- Elevene våre får kjennskap til medias rolle i samfunnet og de ulike arenaene der informasjon og kunnskap formidles. Harstad er i sterk vekst, har landsdelens største trykkeri og flere medie- og reklamebedrifter. Det skal kompetente folk til for å dekke behovet.

Tidligere i år ble det vedtatt i Stortinget at studietilbudet skal gjøres om til studieforberedende treårig løp fra og med høsten 2015. Det vil si at linja opphører som yrkesfaglig tilbud

- Denne teoretiseringa har vi allerede begynt å forberede oss på. Vi tror studietilbudet vil fortsette å være populært framover. Linja er tidsriktig og passer dagens arbeidsmåter. Vi er sikre på at framtidige studenter i høyere utdanning vil ha en kjempefordel ved å kunne dokumentere ved hjelp av bilde, tekst og lyd.