Den internasjonale reiselivsorganisasjonen HSMAI (Hospitality Sales & Marketing Association International) går i bresjen for å løfte frem serviceheltene i reiselivet og næringslivet generelt samt i offentlige instanser. Sommerens Fans of Good Service-turné besøker en lang rekke steder, fra Vest-Agder til Finnmark. Det kåres en vinner i hver by hvor alle går videre til finalen som er den 17. august i Oslo.

Til Harstad

Tirsdag 30. juli kommer Fans of Good Service til Harstad for å samle flere ambassadører for Fans of Good Service, fotografering og filming samt og notere publikums forslag til gode serviceytere. Vi har allerede mange ivrige ambassadører for Fans of Good Service blant annet ordføreren i Oslo, Fabian Stang.

HSMAIs administrerende direktør Ingunn Hofseth, begrunner initiativet slik:

– Vi har hatt service på agendaen i noen år, men gjør nå satsningen enda mer nasjonal gjennom lokale samarbeidspartnere. Formålet med Fans of Good Service er todelt. På den ene siden ønsker vi å styrke servicetilbydernes bevissthet om viktigheten av å betrakte selve servicen som viktig del av produktet. Dernest har vi et oppriktig ønske om å løfte og vise frem de mange serviceheltene, sier Hofseth.

Historier

– Noe av det vi liker best å gjøre, er å fokusere på de gode historiene. Derfor er det nettopp slike historier vi er på utkikk etter. Vi håper at hele landet vil engasjere seg i dette, slik at vi kan klare å lage den offisielle listen over suveren service, fortsetter hun.

HSMAI jakter på de uunnværlige hverdagsheltene, som virkelig er gode på service.

– For meg er god service når en person føler glede over måten man blir behandlet på og får lyst til at det skal gjenta seg. Utfordringen er at det ofte er svært individuelt hva man har av forventninger, og hva man vektlegger. I tillegg er det slik at en opplevelse setter nivået for hva man forventer neste gang. Dermed blir det ofte en oppjustering av forventningene over tid, påpeker Hofseth.

– Vi skal løfte dem frem i lyset som gode eksempler. Utmerkelsen går til enkeltpersoner, ikke bedriftene. En hovedvinner kåres på slutten av turneen. Dette prosjektet gjennomføres i nær dialog med lokal presse i form av aviser og radio samt at vil være godt synlige i sosiale medier, på YouTube og gjennom vår egen HSMAI Channel, forklarer Hofseth.

Formålet med Fans of Good Service, er å få flere til å engasjere seg i det holdningsskapende arbeidet, og gjennom skjerpet fokus, kompetanseheving og bygging av holdninger og bedriftskultur, kunne gi serviceytelse styrket status. Dette gjøres ved å skape oppmerksomhet, entusiasme og engasjement rundt et felles serviceløft lokalt, regionalt og nasjonalt.

Forslagene kan være personer i handelsstanden, taxi eller andre deler av transport – eller servicenæringen, hotell og reiselivsnæringen eller andre du mener gjør en uunnværlig innsats. Forslag kan sendes til postbox@hsmai.no