Japan Photo står bak ideen om en nasjonal fotovandring. Detble en suksess i de få byene dette ble arrangert i fjor. Denne gang er Harstad med, og Harstad fotoklubb som lokal arrangør håperpå tilsvarende suksess.

Deltakerne oppfordres til å jakte på gode motiver medutgangspunkt i temaet ”Tett på”. Her kan man velge å gå tett på en person og ta etportrettfoto eller gå helt innpå en pen blomst.

– Man kan også velge å gå tett på bylivet, og ta bilder aven større folkemengde. Mulighetene innenfor dette temaet er mange, sier leder iHarstad fotoklubb, Trygve Selmer.

Byvandring

Utgangspunktetfor den lokale konkurransen er Generalhagen. Her blir det stortelt med stand fra Japan Photo og Sony,medielinja på Stangnes og Destinasjon Harstad, Harstad Tidende og fotoklubben.

– Etter registrering i Generalhagen skal deltakerne ut påei byvandring der motivene er å finne, sier Selmer.

– Nå bildene er tatt kan tre bilder sendes inn. Disse blir vurdert av en fagjury, som i Harstad består av blant andre Trym Ivar Bergsmo ogTommy Simonsen.

Lav terskel

Den som tror at man må være over middels dyktig som fotograffor å ha noen sjanse i konkurransen, får det tilbakevist av Trygve Selmer.

– Her er nok uttrykk viktigere enn fotografisk kvalitet. Deter et lavterskelarrangement. Alle skal kunne være med, sier han.

Store premier

Premiene for de seks beste bildene er ikke til å kimse av,fra 1.-premien, som er et gavekort på fotoutstyr til 3000 kroner, til6.-plassen som er verdt 500 kroner.

­– De seks lokale vinnerne går videre til en nasjonalrunde, der hovedpremien er fotoutstyr for hele 30.000 kroner, sier Selmer.

­I tillegg kan deltakerne laste opp et bilde på JapanPhoto sin facebookside. Bildet som får flest likes vinner 5000 kroner.

Og for å gjøre den nasjonale fotovandringen til enfamiliegreie, er Harstad Tidende med som arrangør av en fotokonkurranse for barn. Dermedkan vandringen bli like spennende for de små som for de store.