Det var våren 1940 britene bygget flyplassen for å stå imot tyske flyangrep. Til tross for en sen vår gikk man i gang med velprøvde metoder.

­– Flystripa ble laget med kokosmatter og stålnetting, noe som også var brukt i Nord-Afrika. Sommerfeld, heter dekket, forteller Torstein Berntsen fra Bø, fire kilometer sør for Evenskjer.

Berntsen er levende interessert i den lokale krigshistorien og vet ett og annet om flyplassen.

– Det var to grupper som jobbet med å bygge flyplassen. Først var det de engelske pionerene. I tillegg kom norske sivile arbeidere, ikke bare fra Skånland men også Tjeldsund og andre kommuner.

– Det var ganske mye folk som var i virksomhet. Det var jo arbeidsledighet, og timelønna var god, 1,50 per time. Med ti timers arbeidsdag ble det 15 kroner, noe som var meget bra betalt den gang, sier Berntsen.

Gikk på trynet

Flyplassen med sine 700-800 meters lengde sto ferdig til bruk i slutten av mai. 26. mai landet det første flyet.

– Det var sjefen for 46. skvadron, Sir Kenneth Cross, som var den første. Han tok av fra hangarskipet HMS ”Glorious” vest av Andøya og gikk inn for landing på Evenskjer. Men det gikk ikke bra. Flyet gikk på trynet, noe som gjorde Cross mektig vred. Han skjelte ut anleggsarbeiderne og staben for dårlig arbeid. Men det var ikke deres feil. Flyplassen var rett og slett for bløt, sier Berntsen. – En usedvanlig sen vår, mye snø og teleløsning hadde skylda.

– Etter flere dårlige landinger beordret Cross de resterende flyene til Bardufoss.

– Det er ulike opplysninger om antallet fly som kom ned. Det skal ha vært åtte som landet, sier Berntsen, som traff Cross  i år 2000.

– Jeg møtte ham i 2000, og det var velig interessant. Jeg traff ham også senere da han var på besøk der den gamle flystripa var.

Kort levetid

Flyplassen på Evenskjer fikk ingen lang levetid.

– Enkelte kilder sier at den var i bruk bare én dag. Andre kilder sier to-tre dager, sier Torstein Berntsen.

PS. Veldig få er oppmerksom på at det finnes en film som ble tatt opp mens arbeidet med flyplassen på Evenskjer pågikk. Denne finnes hos den engelske filmavisen British Pathé.

Av rettighetsgrunner kan vi ikke vise den her. Men du finner den på Brtish Pathé sin side. Klippet fra Evenskjer starter ett minutt ut i filmen og varer i cirka to minutter.

Fra byggingen av flyplass på Evenskjer, våren 1940. I bakgrunnen ses Hårberget. Foto: Pritish Pathé
PÅ MIMRETUR: Sir Kenneth Cross (sittende) var på besøk på Evenskjer og Bardufoss tidlig på 2000-tallet. Her er han sammen med Torstein Berntsen. Foto: Privat