Samlet skal det brukes 140 millioner kroner (2011) på kollektivsatsningen i Harstadpakken. Fylkeskommunen bidrar med ca. 2,5 millioner kroner i året i 15 år (37,5 millioner kroner)i tillegg til driftstiltak, samt at det i løpet av prosjektet skal brukes 102,5 millioner kroner på investering, engangstiltak og utredninger.

– Dette er tidenes samferdselsløft i Harstad, og da er det viktig at vi bruker denne muligheten til å sørge for at flere tar buss, også i Harstad, sier Bremnes.

Smartere bussruter, hyppigere avganger og enklere betaling på bussen.

Harstadpakken skal gjøre det enklere å velge buss fremfor bil. Tirsdag var arbeidsgruppen samlet i Tromsø.

Arbeidsgruppen ledes av Troms fylkeskommune og består ellers av Harstad kommune, Statens vegvesen, Boreal Transport Nord og Troms fylkestrafikk.

Bedre ruter og flere avganger

Etter en vellykket modell fra andre byer i Norge og utlandet vurderes det blant annet å etablere et enkelt og tydelig linjenett som er gjennomgående. Dette betyr at en kan reise direkte mellom bydelene i Harstad, og eventuelt bytte buss i ulike knutepunkter.

– Trafikken øker og vi må legge til rette for at det kan reises annerledes. Skal vi få til dette, er vi blant annet helt avhengige av å få på plass et skikkelig busstilbud. Og det må være et godt tilbud, slik at innbyggerne i Harstad faktisk ser at det er et reelt alternativ til å bruke bil, sier Marianne Bremnes, ordfører i Harstad.

– Gjennom å legge til rette for et godt og attraktivt busstilbud, skal Harstadpakken sørge for at flere harstadværinger tar bussen. Et slikt godt busstilbud vil selge seg selv, sier Terje Olsen, fylkesråd for samferdsel og miljø i Troms fylkeskommune.

Bremnes leder styringsgruppen i Harstadpakken, og er opptatt av at satsingen på kollektivtransport er en viktig del av Harstadpakken. Kollektivandelen i Harstad var i 2009 på 4,6 prosent, og det er langt lavere enn ønskelig.

Til sammenligning hadde Tromsø en kollektivandel på samme tid på 12,5 prosent.

Les mer om Harstadpakken i Harstad Tidende onsdag 5. desember 2012