Ifølge informasjonssjef Pål Jakobsen i Posten gjelder dette også de to bilene som er kjøpt inn til postombæring i Harstad.

– For tiden er halvparten av bilene ute av drift. En av årsakene til dette er at vi har hatt tekniske problemer med noen av disse bilene. Men for de fleste bilene er årsaken til at de ikke er satt drift at vi venter på at teknikere fra den spanske leverandøren skal gjøre nødvendige utskiftninger og justeringer av batteriene i bilene. Vi har erfart gjennom bruken av de andre bilene vi har at batteriene ikke er sterke nok eller er feilinnstilte. Dette skal teknikerne fra Spania ordne opp i, men når dette vil skje er vanskelig å si nøyaktig, da de er på rundreise i Norge og skal utføre tilsvarende oppdrag en rekke andre steder, forteller Jakobsen.

Han innrømmer at anskaffelsene av de nye el-bilene ikke har gått helt smertefritt, men at det virker som det etter hvert begynner å gå seg til.

– Det vil alltid være noen som protesterer eller vegrer seg for å ta nye ting i bruk. Disse bilene har noen begrensninger i forhold til størrelse, spesielt for høy – og storvokste mennesker. Men for de fleste av våre brukere fungerer bilene svært bra. Tilbakemeldinger vi har fått fra postbudene er at bilene, spesielt i forhold til HMS-krav, er meget godt egnet til sitt bruk, sier Jakobsen.

Han opplyser videre at årsaken til at tre av åtte biler står i Tromsø, er at de rett og slett ikke har lagt opp ruter til disse bilene ennå.

– Så snart rutene er klar vil bilene bli satt i drift. Når det gjelder de to bilene i Harstad vil disse bli satt i drift så snart spanjolene har utført justeringene på disse, forteller han og legger til.

– For oss er det ikke noe dramatikk i at disse bilene ikke er i drift. Når man er så tidlig ute og satser på ny og miljøvennlig teknologi som det Posten gjør i dette tilfelle, må man være forberedt på at det dukker opp ett og annet problem. Vår satsing på el-biler er både fremtidsrettet og fornuftig, ikke minst fordi vi ønsker å ta vårt miljøansvar seriøst og alvorlig, avslutter Jakobsen.