Tips oss

Tips oss 24 timer i døgnet på 770 18 001

  • Ring 770 18 001 (telefonen er betjent hele døgnet)
  • Send e-post til tips@ht.no
  • Send SMS eller MMS med bilder til 2399, kodeord HT TIPS

Angriper Bjarkøyforbindelsen

Tromsø-politikere vil ha omkamp om Bjarkøyforbindelsen. De vil bruke pengene i Tromsø.

– Det er veldig hyggelig for de 5-600 fastboende og andre tilreisende som får nytte av dette, men det er ikke så veldig nyttig for de andre 150.000 innbyggerne i Troms fylke, sier Høyres byrådslederkandidat i Tromsø Øyvind Hilmarsen til NRK.

Han ønsker at det tas en omkamp om vedtaket å bygge ut Bjarkøyforbindelsen. Han ønsker i stedet at fylkeskommunen skal bruke pengene på tunell mellom Kvaløya og Tromsøya.

Fylkesråd for samferdsel, Kari-Anne Opsal har svart på sin Facebookprofil følgende:

Ser at det debatt om Bjarkøyforbindelsen. Litt fakta:totalkostnad 710 mill, av dette er fylkeskom. andel 345, resten hentes inn i spleiselag: bompenger, kommunesammenslåingsmidler og fergeavløsningsmidler. De pengene kommer ikke til Troms hvis ikke forbindelsen bygges. Fergeleiene går på dispensasjon og må bygges på nytt hvis vi ikke bygger forbindelsen. Det vil koste ca. 100 mill. Nettokostnad for fylket blir derfor 245 mill. De pengene unner jeg Bjarkøyværingan av hele mitt hjerte!

Når det er sagt, så må vi både ha øyne for byens og distriktenes utfordringer. Selv om Tromsø har størst befolkning, ligger mesteparten av de 300 milene vi har med fylkesveg utenfor Tromsø. Byens utfordringer er relatert til kø, tilrettelegging for gående og syklende, tilrettelegging for kollektivtrafikk. Vi har og må også ha fokus på Tromsø sine særskilte utfordringer. Derfor er jeg svært glad for landsmøtevedtaket i Ap som sier at det skal gjøres en ekstraordinær satsing i større byer, særlig på kollektivtilrettelegging. Så får vi se hvordan det manifesterer seg i kroner og ører.

Tromsø får også midler fra fylkeskommunen. I løpet av fylkesplanperioden brukes ca 400 mill på ulike vegtiltak i Tromsø kommune. I tillegg kommer ordinært vedlikehold og asfaltprogram. Dersom Tromsø innfører trafikkrestriktive tiltak, har departementet signalisert at de kan få ca. 200 millioner i tillegg i statlig belønningsordning.

Til slutt et gammelt jungelord: by og land - hand i hand.

 
Ht.no oppfordrer sine leserne til debatt! Du kan kommentere som gjest, med din bruker på Disqus, facebook og andre sosiale medier. Innleggene blir moderert før de kommer på trykk. Derfor kan det ta litt tid før innleggene vises. Innlegg som skrives utenom arbeidstid (0700 - 2200), vil bli lagt ut så snart de er godkjent.

Ht.no sine debattregler:
1. Signer innlegget ditt helst med fullt navn.
2. Vi har ytringsfrihet, men ingen ytringsplikt. Trakassering, trusler eller hatske meldinger blir ikke godkjent. Det samme gjelder svært usaklige innlegg.
3. Forøvrig oppfordrer vi til en saklig og respektfull tone i debatten.

comments powered by Disqus
Nyheter

Bussruter til besvær

Hvor skal trafikken gå? Det er den største utfordringen til sentrumsplanen. Nå hentes planen der bussene kjører i Strandgata frem igjen.

Bompengejul eller ikke?

Næringsdrivende frykter at innføring av bomavgift rett før jul 2015 skal gå utover julehandelen i sentrum.

Sentrumsplanen

Bussruter til besvær

Hvor skal trafikken gå? Det er den største utfordringen til sentrumsplanen. Nå hentes planen der bussene kjører i Strandgata frem igjen.

Bompengejul eller ikke?

Næringsdrivende frykter at innføring av bomavgift rett før jul 2015 skal gå utover julehandelen i sentrum

Sykehjemsassistenten som fikk nasjonal oppmerksomhet

- Håper innlegget har hjulpet

Ingvild tror oppmerksomheten om jobben kan ha bidratt til at det blitt mindre hets.

"Tapetkniv-mannen" er blitt ny

- Han var flott før han kom til oss

For ei drøy uke siden ble han tatt for å være en mistenkelig, uflidd mann. Nå slipper Leif-Roar den betegnelsen.

Nytt innbrudd på Stangnes

Natt til torsdag ble nok en bedrift på Stangnesbasen utsatt for innbrudd.