Vil helst ha det norske

For Andreas Isachsen er det naturlig med kun norske flagg i 17. mai-toget. Men andre må få velge annerledes, mener han. Foto: Kjell Magne Angelsen

– Jeg ser helst kun norske flagg i barnetoget 17. mai. Det sier 17. mai-komiteens leder Andreas Isachsen.

Publisert: 21.04.2008 kl. 10:10 , Endret: 21.04.2008 kl. 10:13

Norsk Innvandrerforum mener at elever med minoritetsbakgrunn bør kunne få vise hjemlandets flagg og drakter i barnetoget i Oslo 17. mai. De viser til at den samiske minoriteten får bruke sitt flagg og mener at utenlandske flagg vil gi et positivt signal.

Tanken om utenlandske flagg i barnetoget møter både med- og motbør. I Bodø vil de ikke ha annet enn norske og samiske flagg i barnetoget. I Tromsø er det tradisjon for å vise byens etniske mangfold på nasjonaldagen og tillate andre nasjonsflagg.

Ikke tema

I Harstad har dette ikke vært tema. Men det betyr ikke at komitéleder Andreas Isachsen mener det bør være fritt fram for andre nasjonsflagg.

– Vi har ikke hatt dette som et reelt tema i komiteen. Men jeg mener at det er det norske flagget som hører hjemme i 17. mai-toget.

– Skulle jeg befinne meg i USA på deres nasjonaldag 4. juli, ville jeg ikke stilt med norsk flagg. Det ville føles unaturlig, selv om USA er et meget multinasjonalt land, sier han.

Må kjenne etter

Isachsen vil imidlertid ikke nekte andre å velge annerledes.

– Dersom andre mener det er naturlig å ta med andre nasjonsflagg, så må de kjenne etter om de føler det er rett. Dette handler om ytringsfrihet, sier Isachsen.

– Jeg legger ingen prestisje i denne saken, og jeg understreker at dette ikke har vært diskutert i 17. mai-komiteen, sier han.

Forutsetning

Ordfører Helge Eriksen er enig med Isachsen. Men han uttrykker en klarere velkomst for andre flagg, dog under visse forutsetninger.

– Vi ønsker en åpen og inkluderende dag. Jeg har intet imot utenlandske flagg, men dette er Norges nasjonaldag, og da må også det norske flagget være med. Så de som vil bruke sitt eget flagg bør også ha det norske med. Dermed viser de at de har én fot i det norske samfunnet, samtidig som de viser at de har én i hjemlandet, sier Eriksen.

Hva mener du?

Diskuter denne saken

Innsendt av Sofie 23.04.2008 23:58:26 Varsle!

”Innvandrere i Norge samler seg i massiv støtte til 17. mai-komiteen i Oslo som kun vil ha norske flagg i toget. De føler sterk tilknytning til det norske flagget, og frykter etniske konflikter dersom andre flagg blir brukt i toget.” Alle bør lese denne artikkelen i Dagsavisen. Foreninger og representanter fra åtte av de største ikke-vestlige innvandrergruppene i Norge Dagsavisen har snakket med, vil ha norsk flagg. Årsakene kommer tydelig fram i artikkelen: http://www.dagsavisen.no/innenriks/article345159.ece

Innsendt av glefsvik 23.04.2008 10:06:56 Varsle!

Hva er det slags tullballinnlegg dette? Det er jo flaggbruken på 17. mai som er temaet? For noen suppegjøker!

Jørn Glefsvik

Innsendt av loffen 23.04.2008 10:37:04 Varsle!

Helt riktig. Men, som du ser, det er mange her som ikke klarer å holde seg saklige. Jeg, og etter hvert nå Nemi, har vårt å slite med.

Innsendt av lattermild 23.04.2008 09:45:28 Varsle!

LOFFEN HAR FÅTT EN VENN!!! Endelig!!! Hvis Nemi gidder å lese litt grundigere i innleggene vil du se at det er de fleste andre innlegg som er saklige og riktige. Men klart, er du av samme type som den halvgamle loffen så forventer jeg ikke at du ser det. :)

Innsendt av Nemi 23.04.2008 10:06:33 Varsle!

Wow! Virkelig saklig, ja! I rest my case!

Innsendt av loffen 23.04.2008 10:34:00 Varsle!

Jeg og du skal slipe våre sverd og dra ut i verden for å kjempe mot dumskap og vindmøller. Husk; det er mye uvitenhet ute i den store verden=)

Innsendt av loffen 23.04.2008 08:24:11 Varsle!

Jeg kan ikke noe for det, bare må si det. Når jeg ser på bildet av ex-musikkbaronen Andreas Isachsen veivende med flagget i den posituren...da tenker jeg umiddelbart på Maos rødegardister. Slående likhet. Sorr, Andeas. Var en av dine beste platekunder gjennom mange år (Harstad Plate-og kassettsenter, Barokken), men denne posituren holder ikke.

Innsendt av loffen 23.04.2008 08:20:27 Varsle!

Og her er et lite spark til HT. Det er hittil kommet inn 155 debattinnlegg i denne saken (ja, jeg vet at jeg har skrevet mange av dem), og det blir sikkert flere. Sånn blir det når dere legger opp til diskusjon rundt (litt) kontroversielle temaer som folk er interesserte i. Da blir det mange innlegg. Dessverre er det stort sett totalt meningsløse saker av typen: "Storbonden på Kveøya har produsert 20 kg flere poteter i år i forhold til i fjor...hva er din mening om dette?" Kanskje dere kan være litt mer selektive og kritiske i utvalget av debattsaker i fremtiden? Engasjementet burde vel tale for det.

Innsendt av Nemi 23.04.2008 00:11:32 Varsle!

Ja her var det mye artig lesestoff! Har humret meg gjennom siste halvdel, og så vidt jeg kan se er det bare "Loffen" som klarer å være saklig og korrekt. Resten av dere er kanskje for naive til å forstå det? Heia Loffen!

Innsendt av loffen 23.04.2008 08:15:07 Varsle!

God morgen,Nemi. Sikker på at du ikke vil rulle meg i tjære og fjær og bære meg ut av byen på en jernebaneskinne? Det er vel majoritetens krav=) Vanskelig å stå oppreist i disse tider=)

Innsendt av Nemi 23.04.2008 09:03:22 Varsle!

Ja det hadde jo vært et artig syn! *humrer* Men da hadde jo denne debatten glidd inn i rekken av øvrige meningsløse debatter, og jeg ville ikke hatt så mye å glise av.

For øvrig synes jeg du takler motvind helt utmerket! ;o)

Innsendt av lei... 22.04.2008 23:13:05 Varsle!

”Lattermild” ville i går kveld betale for at du, Loffen, skulle gå og legge deg. I kveld starter vi kronerulling…

Innsendt av loffen 22.04.2008 23:25:53 Varsle!

Ja, men hvis du er lei...slutt å lese disse sidene da. Det er ingen som tvinger deg. Du kan da vel tenke og handle selvstendig?

Innsendt av olol 22.04.2008 23:11:37 Varsle!

Korsen e d å bruke samekofte på feiringa 17.mai?

Innsendt av Fantomet 22.04.2008 23:01:45 Varsle!

Du ansvarlige loffen, hvordan klarer du å kombinere å passe et lite barn, og skrive alle disse svadainnleggene??

Her er dine innlegg i går, bare i denne debatten: Skam deg!

11:23- 11:28- 11:32 -12:09 -12:10- 12:27- 12:54- 13:00- 13:13 - 13:17- 13:42- 13:56 -14:12 14:14 -14:24 -14:52 -15:00 -16:57- 16:58 -16:59 - 17:08 -17:18 - 17:51- 20:34 -20:38 -20:41 20:42- 20:44 -20:47- 20:52 -21:21- 21:22 -21:48 - 21:53 -22:00 - 22:38- 22:45 -22:48 -23:49 -23:52 -23:53

Innsendt av loffen 22.04.2008 23:20:19 Varsle!

Du, Fantomet...skaff deg et liv=) Du har seriøse problemer. Har du ikke noe bedre å ta deg til enn å notere ned klokkeslett? Hvorfor skulle jeg skamme meg?

Innsendt av Sandman 22.04.2008 22:11:41 Varsle!

Det er vår dag 17 mai! Det er Norges dag! Vi feirer dagen vår.Det er Norges "bursdag" ikke andre nasjonaliteter.La det Norske flagget sveve høyt:)

Du feirer ikke Pål,når det er Per som har bursdag!:)

Innsendt av Maximus 22.04.2008 21:44:31 Varsle!

Selvskryt skal man høre på for det kommer fra hjertet, heter det. Gammel loff er hæslig :-)

Innsendt av loffen 22.04.2008 22:55:13 Varsle!

Enig med deg at gammel loff er heslig. Heldigvis er jeg bare nesten midtveis i livet.

Innsendt av loffen 22.04.2008 18:42:03 Varsle!

Basert på kvaliteten på innleggene i denne debatten, er det vel innlysende at jeg stikker av med seieren. Denne debatten er vunnet av meg.

Innsendt av R K 22.04.2008 22:18:15 Varsle!

igjen hevde du seier...å det basert på kvalitetn i innleggan? kosjn kvalitet har du hatt i innleggan dine Loffen? joda, du har sikkert et poeng eller to, men kvaliteten på mange av innleggan dine stinke! du kommer med kommentara på rettskriving (!!!),kommer med personangrep på flere..sier at folk er kunnskapløse å rasistiske. Du spør hvofor vi feirer 17 mai...svaret er enkelt! grunnloven ble undertegnet 17. mai, som igjen førte til at Norge ble et selvstendig land. Derfor feirer 4 millioner mennesker,norske som ikke norske, 17 mai. hipp hipp hurra

Innsendt av loffen 22.04.2008 22:52:52 Varsle!

Ja, grunnloven ble undertegnet 17. mai, men selvstendige. Har hørt rykter om en periode under Sverige. Har du? Selvstendige...tja!

Innsendt av R K 22.04.2008 23:09:05 Varsle!

hadde en følelse av at du bei å ta mæ på den! hehe...

Selvfølgelig veit æ at vi en periode va under Sverige. Men vi va selvstendig fra 17. mai til 14. august...i tillegg hadde Norge eget storting fra 1884 til 1905. Det kunne vel ikkje bli en bedre begynnelse...

Innsendt av loffen 22.04.2008 23:23:37 Varsle!

Å nei, du. Vi hadde eget storting allerede fra 1814, men de møttes bare noen uker hvert tredje år. Fra og med 1830-årene møttes de årlig, og igjen etter 1851 satt de der året rundt. Statsministeren + to andre statsråder måtte bo i Stockholm, og dette varte til 1905. Vi hadde ikke noe eget konsulatvesen = ingen selvstendig utenrikspolitikk. Men, vi hadde bortimot indre selvstyre.

Innsendt av R K 22.04.2008 23:38:59 Varsle!

du har selvfølgelig rett...skriveleif fra min side! vi har hatt storting sia 1814!

det andre du skriv om...det orke æ faktisk ikkje å svare på...blir bare kværulering

Innsendt av V 22.04.2008 19:08:11 Varsle!

joda, vi vet jo at flagget ditt har gått i søpla for lenge siden når du kjøpte huset ditt så du har vunnet ;), men du får sikkert lånt et flagg ifra et eller annet land i midtøsten ;) ..

Innsendt av loffen 22.04.2008 19:12:15 Varsle!

Kan jeg eventuelt bruke dette lånte flagget og bruke det i toget jeg ikke skal gå i 17. mai? Hva om jeg går i tog med norsk flagg i venstre hånd og et annet i høyre?

Innsendt av Marstad 22.04.2008 18:02:39 Varsle!

Les det i dag i VG. Der fremhever tre kjente innvandrere hvor viktig det er at det norske flagget brukes på 17. mai. Det er ikke rart at de på den måten vil være med å hedre sitt nye fedreland. Kanskje en vekker for nordmenn som ikke lenger helt forstår symbolikken i en feiring av nasjonaldagen med nasjonale symboler som vårt eget flagg.

Innsendt av glefsvik 22.04.2008 18:13:52 Varsle!

Ja, det er selvfølgelig bra at utlendinger bosatt i Norge vil bære norske flagg på 17. mai. men dette gjelder altså de som vil bære sitt eget lands flagg på denne dagen. La dem få lov til det. Jeg synes de hedrer vår grunnlovsdag også på den måten.

Jørn Glefsvik

Innsendt av loffen 22.04.2008 18:10:04 Varsle!

Dette blir for ensidig, Marstad. Du glemmer å fortelle hvorfor de sier dette; nemlig forslag fra mange om å bruke flere flagg under feiringen. Det blir kanskje litt tynt å ilegge 3 personers mening slik allmenngyldighet. Er du forresten sikker på at de er innvandrere? Er ikke de født her i landet?

Innsendt av Kneipen 22.04.2008 18:23:43 Varsle!

Skulle ønske du var 2 hundevalper.... Så kunne du leke med hverandre...

Innsendt av loffen 22.04.2008 18:29:01 Varsle!

Å, jeg leker ofte med meg selv. Gjør ikke du?

Innsendt av glefsvik 22.04.2008 17:07:00 Varsle!

Alle må være velkommen til å feire 17. mai sammen med oss. Jeg ser ingen grunn til at de ikke skal få bære klær, flagg eller andre ting som forteller hvorfra de kommer. Det må jo bare være festlig at andre enn nordmenn vil delta i vår 17. maifeiring!

Innsendt av Knut 22.04.2008 13:00:54 Varsle!

At "innflyttere" til Norge kan gå i 17.mai tog under det norske flagget må da virkelig være det ypperste signal om Integrering.

Og til alle: totalt overse Loffen, ikke gi han oppmerksonhet, det er jo det alle barn ønsker.....

Innsendt av loffen 22.04.2008 16:25:37 Varsle!

Videre er du utrolig kunnskapsløs. Du snakker om integrering, men blander kortene med assimilering. Tror ikke du vet hva forskjellen er.

Innsendt av loffen 22.04.2008 16:23:35 Varsle!

Jeg er i hvert fall voksen nok til ha mine egne meninger basert på hva jeg selv har lest meg til. Jeg går ikke ukritisk og breker i kor bare fordi "alle andre" "alltid" har gjort det. Jeg stilte deg noen enkle spørsmål i går...og du var ikke i stand til å svare. Stiller deg i et rimelig uheldig lys.

Innsendt av R K 22.04.2008 16:46:12 Varsle!

tror de fleste er enig med meg når jeg sier at det bare er en person her som stiller seg i et rimelig uheldig lys...

Innsendt av Baretull.. 22.04.2008 17:17:59 Varsle!

Ja, det tror nemlig jeg også. Ler.. ;)

Innsendt av loffen 22.04.2008 17:24:14 Varsle!

Ja, det er jo påfallende at det er dere to som sier dette. Dere har jo ikke så mye å fare med-) Ikke klarer dere å svare på enkle spørsmål når dere blir konfrontert med hva dere selv sier. En debatt stiller mange krav...kunnskap og dekning er to av disse. Dessverre stiller ikke dere spesielt sterkt her.

Innsendt av Baretull.. 22.04.2008 17:40:23 Varsle!

Skal du nekte barnet ditt 17.mai feiring? Bare lurte. Er jo ikke sikkert ungene bryr seg så veldig om HVORFOR eller HVA vi feirer 17.mai, bare at det er en dag hvor man koser seg med is, pølser, sang og moro. Man går i tog å roper hurra. Men kan jo hende du dreper den gleden. Og det er jo for så vidt klart at du ikke bryr deg om hva vi andre måtte ønske om denne dagen, siden du selv ikke er aktiv. Da synes jeg faktisk at vi som faktisk feirer 17.mai må få ha våre ønsker om hvor fargerik vi vil at den skal være. Og som sagt...alle er velkomne med norske flagg!

Innsendt av Baretull.. 22.04.2008 17:31:29 Varsle!

Merkelig at alle andre stort sett har samme mening som oss da, og at de ber andre om å ignorere deg. Lurer på om dette er en konkurranse om å 'ha noe å fare med'. Kunnskap? On hva?? At vi ønsker å se våre egne flagg 17.mai? Eller at det finnes kverulanter som deg som krever svar fra alle? Vi har vår mening, alle sammen, uten at vi skal være nødt til å legge oss langflate for deg av den grunn!!

 

Skriv din kommentar

Tittel *

Kommentar *

Fornavn *

Etternavn *

e-post *

Kallenavn (valgfritt)

Harstad Tidende ønsker en åpen og saklig debatt. Innleggene forhåndsredigeres ikke, men vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og eventuelt fjerne innlegg. Klikk her for å lese alle reglene for debatten.

Institutt på tur

Ansatte ved Veterinærinstituttet i Nord-Norge var i starten av mai på fagsamling i Harstad-området. Les mer

Klar til 1. juni

Ved Grand Hotell i Harstad venter de ansatte på noe nytt i resepsjonen. Les mer

Flytende hollender

En flytende hollender ved navn Lars er innom Harstad denne uke. Les mer

Overleverte bildet

Før Hercules-flyet Siv krasjet inn i Kebnekaise i mars laget Id Maren Lia Bakkland fra Skånland et bilde av ulykkesflyet. Nå er bildet overlevert 335-skvadronen på Gardermoen. Les mer

Blant landets beste

Kristoffer Lorentsen fra Harstad er landets nest beste teknologistudent. Les mer

Stor bot til styreleder

Årsak: Manglende selvangivelser for flere år. Les mer

Planlegger økte billettpriser

Billettprisene på buss og båt kan bli økt på grunn av budsjettunderskuddet i Troms fylkeskommune. Les mer og si din mening 5

Forsøplet Nupen-romantikk

Det er mye som kommer frem når snøen går bort. Les mer 1

Nær sommertemperatur

Det er en smule usikkert, men slår varselet til blir det 15 grader i Harstad torsdag. Dessverre varer det ikke. Les mer

Penger til harstadskoler

Kanebogen og Hagebyen skoler har fått midler til utvikling av skolebibliotekene. Les mer

Uavgjort for Medkila

Medkila og Sola spilte uavgjort 2-2 i Harstad søndag. Les mer

Sjeldent fenomen på himmelen

Astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard ber deg holde deg våken natt til mandag. Les mer

andreas isachsen, leder i 17. mai komiteen i Harstad 2008 Foto: Kjell Magne Angelsen

Relaterte artikler

34.000 har meldt seg inn i facebook-gruppe mot fritt valg av flagg på 17. mai. Følg debatten! Les mer

 

Seier for protestkandidater i italiensk valg

Roma (NTB-Reuters-DPA): Velgerne i Italia har gitt landets etablerte politikere en kraftig ørefik. Utpregede protestkandidater er blant seierherrene i valg i flere viktige italienske byer. Les mer

 

18 soldater drept i Syria

Damaskus (NTB-AFP-DPA): Minst 18 soldater ble drept i harde kamper i det nordvestlige Syria mandag. Tidligere på dagen drepte syriske soldater ni desertører fra regjeringshæren, ifølge en menneskerettsgruppe. Les mer

Ingen pågrepet etter knivstikking i Porsgrunn

Porsgrunn (NTB): Væpnet politi jakter på en navngitt mann i Porsgrunn etter at en 37 år gammel mann ble påført livstruende skader da han ble knivstukket i ryggen mandag ettermiddag. Les mer

 

Sjåfør til sykehus etter vogntogulykke

Stange (NTB): En vogntogsjåfør blir fløyet til sykehus etter en velt på E6 ved Stange i Hedmark mandag kveld. Les mer

Jente skadd i påkjørsel i fotgjengerfelt

Hommelvik (NTB): En tolv år gammel jente ble moderat skadd i en påkjørsel i et fotgjengerfelt i Hommelvik i Sør-Trøndelag mandag ettermiddag. Les mer

Ingen pågrepet etter knivstikking i Porsgrunn

Porsgrunn (NTB): Væpnet politi jakter på en navngitt mann i Porsgrunn etter at en 37 år gammel mann ble knivstukket i ryggen mandag ettermiddag. Les mer

Jente skadd i påkjørsel i fotgjengerfelt

Hommelvik (NTB): En tolv år gammel jente ble moderat skadd i en påkjørsel i et fotgjengerfelt i Hommelvik i Sør-Trøndelag mandag ettermiddag. Les mer

Kursen på Facebook-aksjer daler

New York (NTB-DPA-AFP): Aksjemarkedets stormforelskelse i Facebook har kjølnet betraktelig. Kursen på aksjer i selskapet bak det sosiale nettstedet har falt med mer enn 7 prosent. Les mer

Seks politifolk drept i Irak

Bagdad (NTB-DPA-AFP): Seks politifolk er drept i tre terrorangrep nord i Irak. To av angrepene var rettet mot kontrollposter i byen Mosul, opplyser talsmenn for irakiske sikkerhetstjenester. Les mer

 
Tracker image