I fjor var 3.-klassingene i Harstad målet. I år er det de voksnes tur til å bli bevisstgjort med hensyn til forsøpling.

Stadig flere er opptatt av miljøet – at søpla havner der den skal og ikke ute i naturen.

I 2012 bevilget Troms fylkeskommune midler til prosjektet ”Avfall på avveie”. Det førte til ryddesjau i flere villfyllinger.

Så ble det bestemt å lage en bevisstgjøringskampanje. I Harstad fikk Vizuelli gitt oppdraget med å lage kampanjen.

– Den kom i to deler. I fjor sendte vi ut informasjonsmateriale til skolene i Harstad der det handlet om hva resirkulert avfall brukes til. Ungene skulle bli grønne superhelter, forteller grafisk designer Petter Bratland i Vizuelli.

– I år henvender prosjektet seg til voksne, kanskje spesielt unge voksne.

Se søpla

Det ble dermed laget en film som skal vises på kino. I filmen oppfordres folk til å være miljøsuperhelter.

– Filmen oppfordrer folk til å slutte med forsøpling, sier miljørådgiver Manuel Echeverria i Harstad kommune.

Problemet med villfyllinger dukker stadig opp, også i Harstad. Målet med kampanjen er å få folk til å se søpla.

– Man er så vant til å se søppel at man nesten ikke legger merke til det lenger. Vi vil at folk skal se søpla og at de ikke skal akseptere at det er slik, sier han.

#grønning

I kampanjen er det meningen at de som oppdager søppel, tar et bilde med søpla og seg selv som superhelt.

– Det blir noe á la planking og naking. Vi kaller det grønning. Det betyr at folk skal lage «briller» og poste bildet på sosiale medier, gjerne på facebooksiden til Grønn Harstad og benytte #grønning, sier Bratland.

– Selv om vi oppfordrer folk til å legge ut bilder på sosiale medier må de uansett forholde seg til de offisielle kanaler for å melde inn en sak om forsøpling til kommunen, påpeker miljørådgiveren.

Fikk tyn

Når kommunen blir oppmerksom på ulike problemområder, vil de ulike tilfellene bli vurdert.

– Hver sak vurderes i forhold til forurensningsloven. Det behøver ikke bare være store fyllinger, det kan også være noe så enkelt som et bilbatteri eller malingsspann som er henslengt der det ikke skal være. Da vil vi få det fjernet, sier Echeverria.

Utgangspunktet for denne delen av prosjektet, filmen, har vært testet i sosiale medier.

– Vi la ut klipp fra filmen uten å opplyse at det var del av en film. Vi fikk mange visninger og kommentarer, sier han.

– En båt vi brukte i filmen ble gjenkjent og eieren, Eirik Madsen, fikk tyn for at brukerne kastet søppel på sjøen, sier Bratland.

– Vi må derfor beklage overfor Madsen og understreke at han ikke er noe miljøsvin, legger Echeverria til.

– Men på ett vis var det jo positivt at folk reagerte.

Nå er både miljørådgiveren og produsenten spent på mottakelsen av filmen, som blir å se på Harstad kino fra mandag og fram til jul.

ANSVARLIGE: Petter Bratland fra Vizuelli (t.v.) viser hvordan de vil at folk skal framstå i bilder av forsøpling med hashtag Grønning. Miljørådgiver Manuel Echeverria klarer å gjøre seg til superhelt med bare én hånd. Foto: Ivar L. Paulsen
GRØNN SUPERHELT: Ordfører Marianne Bremnes er en av flere superhelter i filmen.