Administrasjonen har jobbet med å kartlegge hva som må gjøres for å ferdigstille planen etter sju-punktsvedtaket i kommunestyret i juni.

Torsdag blir kommunestyret orientert om arbeidet.

Ny høring

Det er allerede klart at den vedtatte løsningen for sentrum og havna må ut på ny høring.

Det skyldes det overraskende punktet i vedtaket som innebærer at trafikken ledes fra Storgata over Torvet og inn i en rundkjøring i Sjøgata. Denne løsningen lå ikke inne i forslaget som tidligere var ute på høring, og må derfor ut på offentlig ettersyn.

Rådmannen har satt opp en liste med sju oppgaver som må gjøres for å få sentrumsplanen i havn:

Kommunen må blant annet dokumentere hvordan trafikkutviklingen blir ivaretatt i planen, og at den er i henhold til Harstadpakken og nasjonale føringer.

Innsigelsen fra Statens vegvesen var i hovedsak at planen legger opp til for mange parkeringsplasser i sentrum, og at det må reduseres.

I møte med veivesenet har kommunen påpekt at også andre virkemidler kan brukes for å få trafikken i sentrum ned, for eksempel ved å begrense tiden kjøretøyene kan stå parkert i byen.

Kostbar undergang

I en skisse fra havna er det foreslått undergang for fotgjengere på Torvet. I et referat fra møtet påpekte Statens vegvesen at dette ikke er normalt i sentrumsområder. Det vil i tillegg bli en svært kostbar løsning og krever stort areal for å oppfylle krav til universell utforming.

Et annet viktig punkt for veivesenet er å få vite hva havna skal bruke det 14 mål store området som skal fylles ut. Arealet vil bli på størrelse med to fotballbaner.

– Hva skal det utfylte arealet brukes til?

– Det kan jeg ikke svare på. Det som er klart etter juni-vedtaket er hvor stor utfyllingen skal være, hvordan kaifrontene skal bli og hvor kollektivknutepunktet skal være, sier rådmann Hansen.

Må leie ekspertise

I Harstadpakken er det ikke satt av midler til å legge om Rv83 over Torvet. Det betyr at kommunen selv må finansiere denne løsningen.

Etter at kommuneplanlegger Lars Andre Uttakleiv sluttet i stillingen, er arbeidet med planen overlatt til Areal- og byggesakstjenesten.

– Tjenesten er presset på ressurser, og har flere andre store oppgaver Det er derfor kun én saksbehandler som kan avsettes til sentrumsplanarbeidet. Dette innebærer at det er behov for å benytte eksterne ressurser og kompetanse. Spesielt gjelder dette for trafikkutredning og prosjektering av trafikkløsning. Dette er spesialkompetanse kommunen selv ikke besitter. Ekstern konsulent må derfor engasjeres for å gjennomføre ny trafikkanalyse og prosjektering av veiløsning, påpeker rådmann Hugo Thode Hansen.

Han gjør også oppmerksom på at det ikke er avsatt midler til slik utredning, og at det ikke er klart hvor mye et slikt arbeid vil koste.

Rådmannen viser til at arbeidet er omfattende. Det er ikke realistisk å ha nytt planforslag klart for politisk behandling før tidligst til påske 2016.

– Dette avhenger imidlertid av at eksterne ressurser har kapasitet til å levere nødvendige utredninger, og at innsigelsesmyndighetene aksepterer de løsningene som velges.