I løpet av august seiler en uferdig Selfa El-Max 1099 fra Trondheim og nordover til Selfa Arctics anlegg på Rødskjær i Tjeldsundet. Der skal sjarken ferdigstilles og klargjøres for fiske, før fisker Bent Gabrielsen i Karlsøy overtar båten.

- Båten er egentlig en plug in-hybrid, sier salgssjef Fredrik Lundh i Selfa. Den har elektromotorer, og en batteribank på 200 kWh som lades fra strømnettet på land. Det er omtrent to og en halv gang det som finnes i en Tesla. I tillegg finnes en generator, som både kan drive elektromotorene direkte eller lade batteriene om nødvendig. Tanken er at generatoren kjører motorene på vei ut til feltet. Elmotorene går mens båten fisker, og returnerer til land. Dieselgeneratoren hjelper til om strømmen tar slutt før båten igjen er plugget til strømnettet, forklarer Lundh.

Driftsfordeler

- Begrensningen er åpenbar, og utfordringen har vært å finne de rette størrelsene på energikildene, i forhold til bruken. Fordelene er mange. Drivstoffkostnadene kan i beste fall gå ned med 70 prosent. Arbeidsmiljøet om bord blir forbedret. Det blir mindre støy, mindre vibrasjon og båten har enklere framdriftsutstyr enn en konvensjonell båt. Enkelt utstyr betyr også enklere vedlikehold.

Lundh sier han er spent på hvor godt batterisjarken klarer seg på utfordrende fiskefelter vinterstid. Det vil bli den virkelige syretesten for båten. Detaljerte driftsdata danner grunnlag for selskapets videre satsing på elektrisk drevne fiskebåter.

Elektromotorene er av tysk fabrikat og batteriene tåler 30 000 ladinger. For øvrig er båten utrustet og utformet som en konvensjonell kystsjark.

- Der skipperen tok med en maskinist i tillegg til seg sjøl må han kanskje vurdere en elektriker?

Batterifiske

- Det skulle man kanskje tro. Men siden installasjonen i seg sjøl er nokså enkel - enklere enn i en vanlig fiskebåt, og nokså mye enklere enn elbil også - er det knapt nødvendig, sier Lundh.

En teoretisk beregning på driftsmønster og økonomi er en ting, det virkelige liv kan være noe helt annet.

- Mange faktorer vil innvirke på rekkevidde og økonomi, som vær, sjø og vind, sier han.

Selfa Arctic begynte med batterisjark-ideen allerede ved årtusenskiftet, og de siste seks-sju årene har tenkning, teknikk og utvikling skutt fart. Prisene på batterisjarker er høyere enn konvensjonelle båter, men komponentkostnader faller. Dermed åpner det seg en markedshorisont, og elektrifisering av fiskebåter vil bli mye vanligere i framtida, mener selskapet.

Selfa har også tanker om elektrisk drevne passasjerbåter.