I mai i år rundet Evensen 40 år i dekkbransjen i Harstad. Han har hatt bilgummi mellom fingrene i store deler av sitt yrkesakive liv.

- Det hele startet ved Ulrich Gummiservice i slutten av mai 1975 i Harstad havn-området like ved Holst-brygga.

I 1996 ble Ulrich Gummiservice overtatt av Dekkmann.

- I 2005 flyttet vi inn i nye lokaler på Stangnes. Vi har allerede fått utvidet lokalene noe i bakkant. Men merker allerede at vi trenger mer plass til vårt dekkhotell, sier Evensen.

I dialog

- Vi er i god dialog med byggeier for å se på mulighetene til å utvidere lokalene for dekkhotellet ytterligere i løpet av 2016. Det finnes fortsatt noe ledig arealer på eiendommen, sier Evensen.

Det er snakk om å få 500-600 kvadratmeter større lokaler over tak. I dag har de 1500 kvadratmeter tilgjengelig.

- I dag har vi tatt i bruk flere containere for å ta vare på dekk til byens bileiere, sier han.

1.000 bileiere

- I lokalene her på Stangnes er det lagret dekk til rundt 1.000 bileiere her i Harstad-området.

- I tillegg yter vi dekkservice for 18 av byens busser, sier Evensen, som sammen med ni ansatte har nok å gjøre hele året.

- Det er få dødperioder. I det daglige er det mange som er innom fo å skifte et dekk eller flere. Det er mange som ødelegger dekk på grunn av dårlige veier. Enten i Sverige eller i bygater med mye hull. En del får skader på dekk etter møte med fortauskanter i byen, forteller Evensen.

Dekkhotell

- Vi opplever at mange bileiere ønsker å ha sine dekk hos oss. Vi sørger for klargjøring av dekk for vinter eller sommer.

- Vi passer også på å gi bedskjed når dekk bør byttes, sier Jim Evensen, om hvorfor mange bilister i dag sverger til dekkhotell i Harstad.

Enten hos Dekkmann eller andre som har samme tilbud i byen.

- Jobben med dekkhotell har bidradd til mer arbeid og større inntekter. Omsetningen på de siste ti årene har gått fra 7,5 millioner kroner til 30 millioner kroner i fjor, forteller Jim.

- I tillegg til dekkedelen sørger Jonas Moe for at vi har en egen avdeling for bilpleie. Det er en del bileiere som ønsker å få vasket og fikset bilen utvendig etter ferien, forteller Jim Evensen, om hverdagen i bedriften med ni ansatte.

- Jeg har en ansatt som jeg har jobbet sammen med i 32 år. Så det er en del av de som jobber her som tydeligvis trives på arbeidsplassen, avslutter Evensen, som i august tar fatt på årets sommerferie. Da er det Kreta som lokker nok en gang som feriemål.

plass: Jim Evensen ønsker å utvide dagens byggmasse med 500 kvadratmeter. Foto: Picasa