Driftsleder i Harstad havn, Torgeir Larsen, er lei av det han kaller tøv. Slik karakteriserer han kritikken som har kommet mot Harstad havn den siste uken. Etter at det ble klart at Statens vegvesen ikke vil gi havna restmasser fra tunnelbyggingen i Harstadåsen, har det nemlig ikke manglet på kritiske røster.

– Det som Edvin Eriksen skriver i mandagens avis er toppen av galskap. Han har ikke peiling på hva han snakker om.

Det samme mener han om det meste av kritikken som har kommet mot Harstad havn den siste uken.

Også Statens vegvesen har kritisert Harstad havn, blant annet for å ikke levere tillatelser og papirer innen fristen de hadde satt.

Nå tar driftsleder Torgeir Larsen til motmæle, fra feriehytta i Vesterålen.

– Jeg har ikke ønsket å bruke ferietid på denne saken, men nok er nok.

Hadde avtale

Noe av kritikken mot havna gjelder at man ikke har hatt på plass en avtale med Statens vegvesen.

– Det har vi hatt. Vi har hatt to avtaler. De skulle få losse og bruke vårt areal på Seljestad som mellomlagring for massene. Vi skulle få overskuddsmasser i bytte, en avtale som i praksis ville bli gratis.

– Så sies det også at vi ikke har søkt om nødvendige bygge- og utslippstillatelser. Det er tøv. Det har vi søkt, men Fylkesmannen har ikke kunnet ferdigbehandle dette før ny reguleringsplan er vedtatt av kommunen.

Usannheter

Kritikken fra Statens vegvesen har Larsen også problemer med å forstå.

– De farer med usannheter. Vi har hele tiden innbilt oss at vi har hatt god dialog med vegvesenet. Når de krever byggetillatelser på bordet, må vi forklare at det ikke lar seg gjøre. Fylkesmannen behandler ikke saker før vi har en reguleringsplan, og det har de vært klar over hele tiden. At Hans-Arne Haugland sier at han er overrasket over at vi ikke har fått alt på plass innen deres frist, er usannheter. De har vært klar over prosessen hele tiden, sier Larsen.

Han er også skeptisk til at folk nå er ledet til å tro at det er kommunen som skal betale for havneutbyggingen.

– Det er Harstad havn alene som skal stå for finansieringen. Kommunen skal ikke betale noe som helst, og vi har lagt fram en plan som er selvfinansiert. Selv med mulige ekstrakostnader på rundt 20 millioner kroner, hvis vi må kjøpe fyllmasser fra andre, skal vi kunne ta på egen kappe, sier Larsen.

Føler seg motarbeidet

Harstad havn har også en høne å plukke med kommunens prosjektledelse rundt den nye sentrumsplanen, der havneplanen inngår.

– Blant annet har vår plan for havna blitt tegnet på en måte som vi ikke kjenner oss igjen i. Skissen som folk har fått se er helt ekstrem, med store bygg som vi aldri har sagt skal komme.

Han sier at det er naturlig at Harstad havn innkaller til eget informasjonsmøte om sine planer for havna.

– De folkemøtene vi har vært med på, i regi av kommunen og Unge voksne, har ikke vært noen god opplevelse for oss. Til tider har vi ikke engang kommet til ordet. Vi er de første til å innrømme at vi ikke har informert godt nok for våre ideer og planer. Vedtaket i sju punkter, som ble fattet i siste kommunestyremøte, er imidlertid gitt. Dette bør være et godt grunnlag for videre arbeid for å få plass en framtidsrettet sentrumshavn, sier Larsen.

Hans-Arne Haugland ønsker ikke kommentere Larsens utsagn og sier at de faller på sin egen urimelighet.